تهدید برای آزادی کشتی انگلیسی؟

© AP Photo / Damian Dovarganesتهدید برای آزادی کشتی انگلیسی؟
تهدید برای آزادی کشتی انگلیسی؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هدف ترامپ حفظ سطحی از تنش در منطقه برای سرکیسه کردن کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان اظهار داشت که هدف ترامپ حفظ سطحی از تنش در منطقه برای سرکیسه کردن کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

وی در ادامه گفت:«تهدید به تحریم و افزایش حضور نظامی و فرستادن زیردریایی هسته‌ای موجب آزادی کشتی انگلیسی نمی‌شود بلکه روی آوردن به گفت‌وگو و رفع توقیف کشتی گریس 1 در این باره موثرتر است.

تداوم اجرای برجام و حیات آن به دو مسئله وابسته است. نخست این که زمان زیادی برای اجرایی شدن اینستکس باقی نمانده است. ایران می‌گویدباید نفت واردآن شود و یا آنکه اروپایی‌ها اعتبار قابل توجهی به آن تخصیص دهند که فعلا شواهدی برای آن دیده نمی‌شود.

لاریجانی: سپاه پاسخ دزی انگلیس را داد - اسپوتنیک ایران
لاریجانی: سپاه پاسخ دزدی انگلیس را داد

مسئله دیگر اجرای فاز سوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران است. گام سوم که حدود یک ماه و نیم دیگر عملی می‌شود و ایران نیز در اجرای آن جدی است، می‌تواند با دو گام پیشین ایران متفاوت باشد.

اگر مسئله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اتفاق نیفتاده بود، قطعاً انگلیسی‌ها بدون هماهنگی با اتحادیه اروپا نفتکش حامل نفت ایران را توقیف نمی‌کردند اما آنها اکنون خود را جدا از اتحادیه اروپا می‌دانند و همانطور هم که اعلام شد آنها به خواست آمریکا نفتکش حامل نفت ایران را توقیف کردند.

جهان عوض شده و انگلیسی‌ها باید باور کنند که قدرت‌های منطقه‌ای می‌توانند هم‌ پابه پای با قدرت‌های برتر از منافع خود دفاع کنند. اقدامات انگلیس تنش‌ها و احتمال درگیری را در منطقه افزایش می دهد در حالی که هدف ترامپ افزایش فشار به ایران به منظور آمدن تهران به میز مذاکره و همچنین حفظ سطحی از تنش در منطقه برای سرکیسه کردن کشورهای حاشیه خلیج فارس است اما او به دنبال جنگ و درگیری نیست».

مدتی قبل، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جزئیات تازه از نحوه توقیف نفتکش انگلیسی در روز 19 ژوئیه در تنگه هرمز را تشریح نمود. وی افزود:« نفتکش انگلیسی Stena Impero  تحت اسکورت ناوچه جنگی بریتانیایی که با بی‌توجهی به قوانین و مقررات دریایی و در مسیر معکوس در حال ورود به تنگه هرمز و برخورد احتمالی با کشتی‌های دیگر قرار داشت، با درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала