بحران ناتو در ارتباط با اس-400 ترکیه

© Sputnik / Aleksander Vilf /  مراجعه به بانک تصاویر سامانه اس -400
 سامانه اس -400 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ناتو بر سر خرید اس-400 روسی توسط ترکیه با بزرگترین بحران طی 10 سال اخیر روبرو شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تایمز»، آنکارا با خرید سامانه دفاع موشکی «اس-400» روسیه، ناتو را دچار بزرگترین بحران طی 10 سال اخیر کرده است.

به نوشته نشریه نامبرده،به محض مسلح شدن ارتش ترکیه به این سامانه، آن کشور دیگر عضو تمام و کمال سیستم دفاع ضد موشکی ناتو نخواهد بود. به گفته جک کین معاون سابق رئیس ستاد ارتش آمریکا و مشاور مستقل ترامپ، خرید سیستم «اس-400» توسط ترکیه بطور آشکار چالشی برای اساسنامه داخلی ناتوست.

مشکل پشت مشکل در تجهیزات ناتو - اسپوتنیک ایران
مشکل پشت مشکل در تجهیزات ناتو

به عقیده اریک ادلمان کارمند عالیرتبه پنتاگون و سفیر آمریکا در ترکیه، بحران جدی آغاز شده بین واشنگتن و آنکارا «عمیق و طولانی» خواهد بود. ترکیه مدتی قبل از حالت متحد مطمئن ناتو خارج شد اما این ائتلاف از مکانیزم «اخراج متحدان بد» برخوردار نیست.

در خصوص تحویل سامانه «اس-400» روسیه به ترکیه،  سناتورهای آمریکا از رئیس جمهور آمریکا خواستند تحریم ها به طور کامل براساس قانون اعمال شود. همچنین عرضه جنگنده های اف - 35 را تا زمان نامشخص و حضور ترکیه در برنامه اف - 35 متوقف شود.

سناتورهای آمریکایی، خرید سامانه روسی اس- 400 توسط ترکیه را پیامی هشدار دهنده و تهدیدی برای برنامه اف - 35 خواندند. همچنین اشاره کردند که ترکیه یک شریک مهم در ناتو محسوب می شود و ما امیدواریم روابط استراتژیک آمریکا و ترکیه به سردی کشیده نشود.

قرارداد مربوط به ارسال سامانه اس 400 به ترکیه در سال 2017 و با هزینه 2.5 میلیارد دلاری منعقد شده است. بخشی از قیمت معامله توسط ترکیه پرداخت شده و بخش دیگر این پروژه به صورت وام از روسیه است. اولین محموله های سامانه اس 400 به ترکیه ارسال شده اند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала