توقف رفت و آمد کشتی های بریتانیا از تنگه هرمز

© Sputnik / Alex McNaughton /  مراجعه به بانک تصاویر انتصاب رئیس جدید برای سازمان اطلاعات خارجی بریتانیا
انتصاب رئیس جدید برای سازمان اطلاعات خارجی بریتانیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی دولت بریتانیا از توقف تردد کشتی های بریتانیای از تنگه هرمز به طور موقت خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از  خبرگزاری مهر  ، پس از جلسه اضطراری کابینه بریتانیا، سخنگوی دولت بریتانیا نگرانی عمیق خود را از توقیف نفتکش «استینا ایمپرو» در تنگه هرمز اعلام کرد.

سخنگوی دولت بریتانیا در این ارتباط گفت: ما به شدت نگران اقدامات اخیر در تنگه هرمز هستیم و رفتار ایران را در توقیف نفتکش «استینا ایمپرو» غیرقابل قبول می‌دانیم و چنین اقداماتی را نشان دهنده چالش اساسی در آزادی حمل و نقل دریایی بین‌المللی می‌دانیم.

سخنگوی دولت بریتانیا همچنین پس از جلسه اضطرای کابینه؛ به خطوط کشتی رانی این کشور توصیه کرد بطور موقت از عبور و مرور در منطقه مورد تنش پرهیز کنند.

در ادامه سخنگوی دولت بریتانیا اعلام کرده است که همان گونه که وزیرخارجه این کشور نیز گفت، واکنش ما به تحولات اخیر حساب شده و در عین حال قاطع خواهد بود و در صورتی که مسئله حل نشود، نتایج و پیامدهای جدی به دنبال آن وجود خواهد داشت.

در پایان نیز سخنگوی دولت بریتانیا افزوده است که کشورش در ارتباط با تنش اخیر در تنگه هرمز با دیگر شرکای بین‌المللی در ارتباط خواهد بود و جلسات و رایزنی‌های بیشتری نیز طی روزهای شنبه و یکشنبه برگزار خواهد شد.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شامگاه جمعه در اطلاعیه ای اعلام کرد: عصر جمعه، 28 تیرماه یک فروند نفتکش بریتانیایی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز امروز از آغاز بررسی‌های کارشناسی حادثه نفتکش بریتانیای «استینا ایمپرو» در مورد نقض قوانین بین‌المللی دریانوردی خبر داد و گفت: «از ۲۳ نفر خدمه این شناور ملیت ۱۸ نفر هندی و پنج نفر از سایر کشورها هستند.»

یادآور می شود پیش از این نیروی دریایی بریتانیا نفتکش «گریس-1» را که حامل نفت خام ایران به سوریه بوده، در جبل الطارق  توقیف کرده است. ادعا شد که مقصد این نفتکش پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده و به همین دلیل ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه بوده است. جبل الطارق تحت حاکمیت بریتانیا قرار دارد و نیروی دریایی بریتانیا هم در توقیف نفتکش حامل نفت ایران مشارکت داشته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала