تجدیدنظر ایران در غنی سازی اورانیوم؟

© AP Photo / Vahid Salemiتجدیدنظر ایران در غنی سازی اورانیوم؟
تجدیدنظر ایران در غنی سازی اورانیوم؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ظریف:احتمال دارد طی چند ساعت آینده در تصمیم مرتبط با غنی سازی اورانیوم تجدیدنظر شود.

به گزارش اسپوتنیک، مجمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران اعلام نمود که ایران نمی خواهد سلاح هسته‌ای داشته باشد و احتمال تجدیدنظر در خصوص تصمیم خود برای غنی سازی اورانیوم طی چند ساعت آینده وجود دارد.

ظریف گفت:« این تصمیم را می‌توان طی چند ساعت مورد تجدید نظر قرار داد. اگر ما می خواستیم سلاح هسته‌ای بسازیم مدتها قبل می‌توانستیم این کار را انجام بدهیم. به محض آنکه تحریم ها لغو شوند درها برای مذاکرات گشوده خواهند شد.

خودداری ترامپ از تعیین سهمیه برای تولید اورانیوم در امریکا  - اسپوتنیک ایران
خودداری ترامپ از تعیین سهمیه برای تولید اورانیوم در امریکا

ایالات متحده میز مذاکرات را ترک کرد. اما ما از بازگشت آمریکایی ها به پشت میز مذاکره استقبال می کنیم. ما برجام را داشتیم. در این توافق قید شده بود که اگر یکی از طرفین امضاکننده این توافق را نقض کند ما می توانیم آزادانه از اجرای مفاد آن خودداری ورزیم. اگر به عقب‌نشینی در رابطه با مطالبات غیرقانونی تن دربدهیم، آن‌ها پایانی نخواهند داشت. در هر مذاکراتی باید به پیروزی فکر کرد، در غیراینصورت می توان بازنده شد».

ایران روز 7 ژوئیه اعلام کرد که مسائل فنی افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم انجام شده و تا ساعاتی دیگر درصد غنی سازی ایران از 3.67 عبور خواهد کرد. پیش بینی ما این است که صبح دوشنبه وقتی گزارش به آژانس داده شود، ما از سطح فراتر رفته‌ایم و این اقدامی بوده که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود.رونوشت یا DIQ تغییرات به آژانس داده شده است.بنا بر تعریف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اورانیوم 5 درصد غنی شده هم چنان اورانیوم با غنای کمتر LEU است و نشانه خطر جدی نیست.

ایران در سال 2015 در قالب توافقنامه هسته‌ای وین (برجام) پذیرفت که بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و طرف دیگر مذاکرات یعنی کشورهای موسوم به 1+5 (شامل5 عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد+آلمان) نیز قبول کردند که در مقابل این اقدام ایران، تحریم‌های وضع‌شده علیه این کشور را لغو کنند.

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала