اروپا در مقابل آمریکا بر سر برجام

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ایران و اروپا
 ایران و اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اتحادیه اروپا تداوم مسیر تعامل با ایران را برگزید.

به گزارش اسپوتنیک، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  گفت که در حال حاضر و با توجه به اطلاعات به دست آمده از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی، هیچ یک از طرف‌های موجود در برجام اقدام‌های اخیر ایران در کاهش تعهدات برجامی خود را نقض فاحش این توافق نمی‌دانند.

کارشکنی های آمریکا در مسیر همکاری های ایران و اروپا برای حفظ برجام در حالی ادامه دارد که به رغم تهدیدها و تشویق های واشنگتن برای واکنش افراطی به گام های برجامی تهران، اتحادیه اروپا این اقدام ها را نقض فاحش این توافق ندانست و تداوم مسیر تعامل با ایران را برگزید.

پرچم اسپانیا - اسپوتنیک ایران
همکاری با ایران دردسر برای اروپا؟

اتحادیه اروپا و کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه به عنوان طرف‌های اروپایی برجام تاکنون از تسلیم شدن به فشارهای واشگتن در ارتباط با برجام خودداری کرده اند. در رابطه با ایجاد سازوکاری مالی برای دور زدن نظام مالی آمریکا موگرینی روز 15 ژوئیه گفت که اولین تراکنش‌ها در این سازوکار مالی در حال اجرا شدن است.

هشت ماه مه سال 2018 دولت آمریکا به دستور ترامپ از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه 90 و 180 روزه مجددا اعمال کرد.

در ماه های اخیر تنش ها میان ایران و آمریکا به طور قابل توجهی افزایش یافته است و مقامات آمریکا علاوه بر تشدید تحریم ها علیه ایران، تحریم های شدیدی را نیز علیه بخش های کلیدی اقتصاد این کشور اعمال کرد. واشنگتن هدف خود از اعمال این تحریم ها را تغییر رفتار جمهوری اسلامی اعلام می کند. آمریکا به وسیله تحریم های ثانویه، خریداران نفت ایران را مجبور به توقف خرید نفت از این کشور کرد. واشنگتن همچنین سپاه پاسداران ایران را در  فهرست سازمان های تروریستی قرار داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала