شرط آزادی نفتکش گریس-1 اعلام شد

© REUTERS / Stringer شرط آزادی نفتکش گریس-1 اعلام شد
 شرط آزادی نفتکش گریس-1 اعلام شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ظریف: ایران خواستار حل مسأله آزادی نفتکش است و به دنبال تشدید اوضاع نیست.

به گزارش اسپوتنیک،جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس روز 13 ماه ژوئیه در پیامی در توییتر نوشت که اگر اطمینان یابیم نفتکش ایرانی به سوریه نمی‌رود آزادی آن را تسهیل می‌کنیم.

در پیام هانت آمده است:«با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کردم. تماس سازنده‌ای بود. به وی اطمینان دادم که نگرانی ما مقصد کشتی و نه منشاء نفت (نفتکش) گریس 1 بوده و انگلیس در صورتی که ضمانت‌هایی در این باره بدست بیاورد که نفتکش به سوریه نرود آزادی آن را تسهیل می‌کند و این کار پس از روند دادگاه‌های جبل‌الطارق صورت می‌گیرد.

جنگ نفتکش ها - بهانه ای برای خروج انگلیس از برجام - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
جنگ نفتکش ها - بهانه ای برای خروج انگلیس از برجام

وزیر امور خارجه ایران اطمینان داد که ایران خواستار حل موضوع بوده و به دنبال تشدید نیست. با فابیان پیکاردو رئیس دولت محلی جبل الطارق نیز صحبت کردیم. وی در حال هماهنگی موضوع و به اشتراک گذاشتن چشم انداز انگلیس در این رابطه است».

چندی پیش، دولت محلی جبل‌الطارق اعلام کرد نیروی دریایی انگلیس نفتکش «گریس-1» را که حامل نفت خام ایران بود توقیف کرد. مقصد این نفتکش پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده و به همین دلیل ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه بوده است. این منطقه تحت حاکمیت انگلیس قرار دارد و نیروی دریایی انگلیس هم در توقیف نفتکش حامل نفت ایران مشارکت داشته است.

از سوی دیگر پلیس جبل الطارق اطلاع داد که تمامی 4 پرسنل بازداشت شده نفتکش ایرانی بدون اتهام و به قید وثیقه آزاد شدند. چندی پیش تفنگداران نیروی دریایی انگلیس یک نفتکش حامل نفت ایران را در جبل‌الطارق توقیف کردند.

توقیف این کشتی در جبل الطارق در آب‌هایی صورت گرفت اسپانیا آن را متعلق به خود می‌داند. اسپانیا حاکمیت انگلیس بر آب‌های اطراف جبل الطارق را به رسمیت نمی‌شناسد.در پی توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی انگلستان، سفیر این کشور در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد.

یک منبع اسپانیایی اعلام کرد، توقیف نفتکشی که از ایران حرکت کرده بود، در پی درخواست آمریکا از انگلیس در جبل الطارق صورت گرفته است. جوسب بورل سرپرست وزارت امور خارجه اسپانیا در این باره گفت که توقیف نفتکشی که از ایران حرکت کرده بود پس از ارائه درخواست آمریکا از انگلیس صورت گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала