توقیف نفتکش« دزدی» به درخواست آمریکاست

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / محمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ظریف: انگلیسی‌ها بهتر است به طور رسمی اعتراف کنند که نوکر آمریکایی‌ها هستند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه «المیادین» محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت که توقیف نفتکش «دزدی» به درخواست آمریکا بود.   

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد:« اقدام انگلیس علیه نفتکش یک دزدی دریایی واضح است که از سوی آمریکایی‌ها انجام شد، تحریم نفت سوریه یک ادعای بی‌معناست، زیرا در وهله نخست، کشورهای اروپایی نفت به کسی صادر نمی‌کنند. دوم اینکه تحریم‌های اتحادیه اروپا فرامرزی نیست. اتحادیه اروپا مخالف تحریم‌های فرامرزی است و می‌گویند آمریکا تحریم فرامرزی می‌کند. لذا تحریم برای این است که اروپا نفت از سوریه نخرد، نه اینکه یک کشور دیگر به سوریه نفت بفروشد. بنابراین انگلیسی‌ها توجیه بچگانه و مضحکی را مطرح کردند.

اعزام کشتی جنگی برای همراهی نفتکش های بریتانیایی در تنگه هرمز - اسپوتنیک ایران
اعزام کشتی جنگی برای همراهی نفتکش های بریتانیایی در تنگه هرمز

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا جایی که ممکن است با آمریکا مقابله کند. ما دولتی قدرتمند هستیم و همه امکانات لازم را در اختیار داریم. انگلیسی‌ها بهتر است به طور رسمی اعتراف کنند که نوکر آمریکایی‌ها هستند و از سوی آمریکا اقدام می‌کنند. آمریکا نیز با توهین‌هایی که به سفیر و نخست‌وزیرشان کرده، به‌خوبی این محبت را پاسخ داده است».

چندی پیش تفنگداران نیروی دریایی انگلیس یک نفتکش حامل نفت ایران را در جبل‌الطارق توقیف کردند.

توقیف این کشتی در جبل الطارق در آب‌هایی صورت گرفت اسپانیا آن را متعلق به خود می‌داند. اسپانیا حاکمیت انگلیس بر آب‌های اطراف جبل الطارق را به رسمیت نمی‌شناسد.

در پی توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی انگلستان، سفیر این کشور در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد.

یک منبع اسپانیایی اعلام کرد، توقیف نفتکشی که از ایران حرکت کرده بود، در پی درخواست آمریکا از انگلیس در جبل الطارق صورت گرفته است. جوسب بورل سرپرست وزارت امور خارجه اسپانیا در این باره گفت که توقیف نفتکشی که از ایران حرکت کرده بود پس از ارائه درخواست آمریکا از انگلیس صورت گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала