بررسی فعالیت هسته‌ای ایران در نشست اروپا

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزرای امورخارجه کشورهای اتحادیه اروپا روز 15 ژوئیه به بررسی فعالیت هسته‌ای ایران خواهند پرداخت.

به گزارش اسپوتنیک، مایا کاسیانچیچ سخنگوی وزارت خارجه اتحادیه اروپا اعلام نمود که فعالیت هسته‌ای ایران و از جمله غنی سازی اورانیوم در سطح بالاتر از 3,67%, در نشست شورای اتحادیه اروپا در روز 15 ژوئیه با حضور وزرای امورخارجه در بروکسل بررسی خواهد شد.

وی افزود:«اتحادیه اروپا در رابطه با گام های آتی در چارچوب معامله هسته‌ای با ایران در تماس دائمی با کشورهای امضاکننده برجام است. نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران برگزار خواهد شد اما تاریخ این دیدار هنوز تعیین نشده است».

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه  8 ژوئیه اعلام نمود که ایران از مرز 4.5 درصد در غنی‌سازی اورانیوم عبور کرد.

اولتیماتوم جدید ایران به اروپا - اسپوتنیک ایران
اولتیماتوم جدید ایران به اروپا

بنا بر تعریف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اورانیوم 5 درصد غنی شده هم چنان اورانیوم با غنای کمتر LEU است و نشانه خطر جدی نیست.

ایران در سال 2015 در قالب توافقنامه هسته‌ای وین (برجام) پذیرفت که بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و طرف دیگر مذاکرات یعنی کشورهای موسوم به 1+5 (شامل5 عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد+آلمان) نیز قبول کردند که در مقابل این اقدام ایران، تحریم‌های وضع‌شده علیه این کشور را لغو کنند.

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

روابط واشنگتن و تهران پس از بیانات اخیر مقامات ایران درباره متوقف کردن برخی از اقدامات در چارچوب برجام متشنج تر شده است. دیرتر حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران 60 روز به کشورهای اروپایی عضو برجام مهلت داد تا طی این مدت تعهدات بانکی و نفتی خود در برابر جمهوری اسلامی را اجرا کنند. روحانی نامه هایی با این موضوع را برای رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نوشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала