سطح غنای تولید اورانیوم در ایران به 4.5 رسید

© Sputnik / A. Solomonovسطح غنای تولید اورانیوم در ایران به 4.5 رسید
سطح غنای تولید اورانیوم در ایران به 4.5 رسید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کمالوندی: امروز 8 ژوئیه، ایران از مرز 4.5 درصد در غنی‌سازی اورانیوم عبور کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه  8 ژوئیه اعلام نمود که ایران از مرز 4.5 درصد در غنی‌سازی اورانیوم عبور کرد.

وی گفت:« این میزان غنا به طور کامل برای پاسخ به نیاز کشور در تأمین سوخت نیروگاه‌های قدرت کافی است.میزان دقیق غنای سوخت را آژانس بعد از آنالیز نمونه‌های برداشته شده اعلام خواهد کرد.

افزایش درصد غنی‌سازی با توجه به نیاز کشور انجام می‌شود و اکنون نیاز ما مربوط به نیروگاه‌های قدرت است و در بلند مدت هم نیاز برای پیشران اتمی که هر کدام درصدهای مختص خود را دارند».

سوخت نیروگاه‌های قدرت غنای متفاوتی دارد که از 1.1 درصد تا کمتر از 5 درصد را شامل می‌شود. اکنون با انجام غنی‌سازی اورانیوم در غناهای مختلف تا کمتر از 5 درصد ایران قادر به تأمین سوخت نیروگاهی از جمله نیروگاه بوشهر است.

The flags of the G7 countries. File photo - اسپوتنیک ایران
ابراز نگرانی اروپایی‌ها درباره عبور ذخایر اورانیوم ایران از سقف تعیین‌شده برجام

ایران روز 7 ژوئیه اعلام کرد که مسائل فنی افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم انجام شده و تا ساعاتی دیگر درصد غنی سازی ایران از 3.67 عبور خواهد کرد. پیش بینی ما این است که صبح دوشنبه وقتی گزارش به آژانس داده شود، ما از سطح فراتر رفته‌ایم و این اقدامی بوده که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود.رونوشت یا DIQ تغییرات به آژانس داده شده است.

بنا بر تعریف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اورانیوم 5 درصد غنی شده هم چنان اورانیوم با غنای کمتر LEU است و نشانه خطر جدی نیست.

ایران در سال 2015 در قالب توافقنامه هسته‌ای وین (برجام) پذیرفت که بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و طرف دیگر مذاکرات یعنی کشورهای موسوم به 1+5 (شامل5 عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد+آلمان) نیز قبول کردند که در مقابل این اقدام ایران، تحریم‌های وضع‌شده علیه این کشور را لغو کنند.

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

روابط واشنگتن و تهران پس از بیانات اخیر مقامات جمهوری اسلامی درباره متوقف کردن برخی از اقدامات در چارچوب برجام متشنج تر شده است. دیرتر حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران 60 روز به کشورهای اروپایی عضو برجام مهلت داد تا طی این مدت تعهدات بانکی و نفتی خود در برابر جمهوری اسلامی را اجرا کنند. روحانی نامه هایی با این موضوع را برای رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نوشت

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала