براساس رأی دیوان عالی ایران از این پس دیه زنان و مردان برابر می شود

© Depositphotos.com / Maxxyustasبراساس رأی دیوان عالی ایران از این پس دیه زنان و مردان برابر می شود
براساس رأی دیوان عالی ایران از این پس دیه زنان و مردان برابر می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیوان عالی ایران طی رای صادره، دیه زن و مرد را برابر اعلام کرد و صندوق تأمین خسارت‌های بدنی ملزم به پرداخت مابه‌التفاوت دیه زنان و مردان است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، بر این اساس، با رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور به شماره 777، تکلیف صندوق تامین خسارت های بدنی به پرداخت مابه التفاوت دیه کلیه جنایات علیه زنان اعم از نفس یا اعضا مشخص شد.

احمد محمدی، عضو هیأت مدیره انجمن آیین دادرسی مدنی ایران گفت: قبلاً در شرع متونی و فقه ما دیه زن نصف دیه مرد تعیین شده است و تا زمانی که به ثلث دیه نرسد برابر است و پس از آن به یک‌باره نصف می‌شود. این موضوع بر اساس استناد قرآنی است. دیوان عالی ایران در گذشته با توجه به قانونی که مجلس وضع کرده بود بیمه‌ها را مکلف کرد که بحث شرعی و فقهی نسبت به زنان و مردان را در بحث دیه نفس یکسان ببیند چرا که در این رأی معتقد بود بیمه‌ها در هنگام عقد قرارداد برایشان فرقی نمی‌کند که زن یا مرد قرارداد بیمه را منعقد کند. حقوق یکسان و درآمد یکسانی دارند در نتیجه در زمان جبران خسارت نیز باید یکسان ببینند. در نتیجه بر اساس این رأی، در بیمه شخص ثالث بیمه به طور کامل باید خسارات را بپردازد. بنابراین زنان چنانچه دچار خسارات جانی شوند چه در دیه نفس و چه در دیه اعضا خسارات آنها مانند مردان کامل پرداخت می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала