آیا انگلیس از برجام خارج خواهد شد؟

© AFP 2023 / Fabrice Coffriniلندن
لندن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هانت: ما می‌خواهیم توافق هسته‌ای را حفظ کنیم،زیرا نمی‌خواهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «رویترز»، جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس در رابطه با افزایش غنی‌سازی اورانیم و کاهش تعهدات برجامی ایران اظهار داشت که انگلیس می‌خواهد توافق هسته‌ای را حفظ کند،زیرا نمی‌خواهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد اما اگر ایران این توافق را نقض کند، ما نیز از آن خارج خواهیم شد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز اول ژوئیه تأیید کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز 300 کیلوگرم گذشته است. او گفت که این اقدام بر اساس برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده و از پیش اعلام شده بوده است. وی در عین حال تأکید کرد که ایران توافق هسته‌ای برجام را نقض نکرده است. به محض آن که کشورهای اروپایی به تعهدات خود عمل کنند، ایران متقابلاً اقدامات معکوس به عمل خواهد آورد.

چندی پیش دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام نمود که ایران از سقف 300 کیلو ذخیره اورانیوم غنی شده عبور کرده است که در برجام این سقف به ثبت رسیده است. ترامپ گفته بود که «ایران با آتش بازی می‌کند».

شایان ذکر است که طبق برجام ایران حق غنی سازی اورانیوم در سطح 3.67 را به صورت نا محدود دارد اما با توجه به اینکه پایه برجام بر اساس آن بنا نهاده شده که مقدار ذخیره اورانیوم ایران حد اقل یک سال با مقدار نیاز جهت ساخت بمب اتمی فاصله داشته باشد ایران باید وقتی که این مقدار به 300 کیلوگرم برسد آن را به کشور ثالثی بفروشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала