عملیاتی شدن اینستکس؟

اشتراک
عملیاتی شدن اینستکس شانس مهمی برای نجات برجام خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک، مسکو معتقد است که سازوکار مالی طراحی شده توسط سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا (اینستکس)، که با کمک آن می توان تحریم های آمریکا را دور زد ،شانس خوبی برای نجات برجام- معامله هسته‌ای با ایران خواهد بود.

میخائیل اولیانوف نماینده دائمی روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  و دیگر سازمان های بین‌المللی در وین در این خصوص اظهار نظر نمود:«اتحادیه اروپاعملیاتی شدن اینستکس را اعلام کرد. این مکانیزم حمایت از تجارت با ایران در مقابل تحریم های آمریکاست. شانس آن وجود دارد که بمرور زمان  اینستکی بتواند به ادامه حیات «برجام» کمک کند. برای شرکای اروپایی در این رابطه آرزوی موفقیت می‌کنم».

درخواست اروپا از ایران : از برجام خارج نشوید! - اسپوتنیک ایران
درخواست اروپا از ایران: از برجام خارج نشوید!

سرگی ریابکوف که ریاست هیئت نمایندگی روسیه در نشست وین را عهده‌دار بود، اعلامیه عملیاتی شدن اینستکس را مثبت ارزیابی کرد و از ضرورت الحاق کشورهای ثالث از جمله روسیه و گسترش عملیات این مکانیزم مالی به معاملات نفتی با ایران  صحبت کرد.

ایران در سال 2015 در قالب توافقنامه هسته‌ای وین (برجام) پذیرفت که بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و طرف دیگر مذاکرات یعنی کشورهای موسوم به 1+5 (شامل5 عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد+آلمان) نیز قبول کردند که در مقابل این اقدام ایران، تحریم‌های وضع‌شده علیه این کشور را لغو کنند.

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

روابط واشنگتن و تهران پس از بیانات اخیر مقامات جمهوری اسلامی درباره متوقف کردن برخی از اقدامات در چارچوب برجام متشنج تر شده است. دیرتر حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران 60 روز به کشورهای اروپایی عضو برجام مهلت داد تا طی این مدت تعهدات بانکی و نفتی خود در برابر جمهوری اسلامی را اجرا کنند. روحانی نامه هایی با این موضوع را برای رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نوشت.

کشورهای اروپایی بنیانگذار «اینستکس» صراحتاً اعلام کرده اند که این مجموعۀ مالی فقط تجارت کالاهایی را پشتیبانی خواهد کرد که تحت تحریم آمریکا نباشند و در این راستا از مواد غذایی، محصولات کشاورزی، دارو و لوازم پزشکی سخن رانده و این کالاها را اولویت «اینستکس» معرفی کرده اند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала