دیپلمات پرتجربه روس: رویارویی آمریکا و ایران از سطح "جنگ اعصاب" بالاتر نخواهد رفت

© AFP 2023 / BEHROUZ MEHRI دیپلمات پرتجربه روس: رویارویی آمریکا و ایران فقط "جنگ اعصاب" است
دیپلمات پرتجربه روس: رویارویی آمریکا و ایران فقط جنگ اعصاب است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آلکساندر ماریاسوف، دیپلمات پرتجربه روس معتقد است رویارویی آمریکا و ایران فقط "جنگ اعصاب" است، به جنگ واقعی منجر نشده و عواقب جدی به همراه نخواهد داشت.
آلکساندر ماریاسوف، سفیر سابق روسیه در ایران (سالهای 2001 تا 2005) این مطلب را در مصاحبه با اسپوتنیک در حاشیه سومین دور گفتگوهای تخصصی ایران و روسیه  والدای اعلام کرد.

"جنگ اعصاب"
سیاستمدار پرتجربه روس می‌گوید:
"این بیشتر جنگ اعصاب است. آمریکا حتی پس از سرنگونی پهپاد هیچ کاری نکرده است. جنگ لفظی از هر دو طرف انجام می‌شود و هرکدام از آنها فکر می‌کند اگر طرف دیگر جواب دهد چه خواهد شد؟ اکنون جنگ برای هیچکس لازم نیست. این تنش غیر قابل پیش بینی خواهد بود. فعلاً مرحله تهدیدات متقابل و آزمازیش بردباری طرف دیگر است.به نظر من این عواقب جدی به همراه نخواهد داشت و فقط ممکن است تحریکات و سوء‌تفاهماتی رخ دهند".
ماریاسوف خاطرنشان کرد وضع در رابطه با نفتکش ها تا به حال معلوم نیست:
" این به نفع کیست؟ در نگاه اول به نفع آمریکایی ها است. از سوی دیگر سرنگونی پهپادها حتی به عملیات محدود منجر نشده است".

دولت ایران هنوز دارای امکاناتی است
ماریاسوف در پاسخ به سوالی دراینباره که تاثیر تحریم‌ها و فشارهای آمریکا بر اقتصاد ایران، کشورهای اروپایی و منطقه چیست گفت:
" تاثیر آنها بر اقتصا ایران شدید است. امکانات صادرات کالا کاهش یافته و صادرات نفت به شدت سقوط کرده است. البته ایران در جستجوی نقشه‌های "سیاه"، فروش نفت با تخفیف و راه‌های دیگر است. امکان تامین وجوه برای بودجه محدود می‌شود. اقتصاد در حالت رکود و کسادی قرار دارد و خشم افزایش پیدا می‌کند اما کار به آخر خط نخواهد رسید چون دولت ایران دارای امکاناتی برای کمک به مردم خود از جمله پرداخت یارانه‌ها و توزیع کالاهای اساسی در بین آنها است. 
اروپایی‌ها روابط اقتصادی خود با ایران را تقریباً قطع کرده‌اند چون نمی‌توانند در مقابل تحریم‌های ثانویه آمریکا مقاومت کنند. تجارت فقط طبق برخی از طرح‌های "خاکستری" و ناچیز جریان دارد. اروپا چیزهای زیادی را از دست نمی‌دهد چون بازارهای آمریکا و اروپا همدیگر را تکمیل می‌کنند.
ژاپن، چین و کره از فشار آسیب دیده و تلاش می‌کنند اجازه خرید نفت را بگیرند اما آمریکا چنین اجازه‌ای را به آنها نمی‌دهد. آنها همچون سابق برای استفاد از طرح‌های خاکستری تلاش کرده و به جستجوی کشورهای دیگر خواهند پرداخت.

آمریکا حرف روسیه را گوش نمی‌کند
این دیپلمات روس می‌گوید آمریکا با تحریم وزیر خارجه ایران درهای گفتگو را بسته است. ماریاسوف توضیح داد:
"اگر ظریف در فهرست تحریمی قرار گیرد، چه تماس‌هایی می‌تواند انجام شود؟ سوئیس هست، عمان نیز آماده میانجیگری است و کشورهای دیگر و البته روسیه نیز پیدا خواهند شد اما آمریکا فعلاً حرف روسیه را گوش نمی کند."

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала