بيانيه معاون وزير خارجه انگليس پس از رايزنى‌ها با مقامات ایران

© Flickr / Hernán Piñeraبيانيه معاون وزير خارجه انگليس پس از رايزنى‌ها با مقامات ایران
بيانيه معاون وزير خارجه انگليس پس از رايزنى‌ها با مقامات ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون وزیر امور خارجه بریتانیا پس از اتمام دیدارهای خود با مقامات ایرانی خواستار تغییر رفتار این کشور شد.

به گزارش اسپوتنیک، اندرو موریسون، معاون وزیر امور خارجه بریتانیا اظهار داشت: بریتانیا همراه با جامعه بین المللی همچنان به دنبال راه های دیپلماتیک برای از بین بردن تنش در خاورمیانه است و از ایران می خواهد رفتار خود را تغییر دهد.
معاون وزیر امور خارجه بریتانیا روز یکشنبه در تهران با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. در طی 12 ماه گذشته این سومین سفر نمایندگان وزارت امور خارجه بریتانیا به ایران است. موریسون پیش از سفر خود به ایران گفته بود که قصد دارد نگرانی لندن درباره تنش رو به رشد در منطقه را به مقامات ایران انتقال دهد.

ثمره دعوای حقوقی 10 ساله ایران و انگلیس - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ثمره دعوای حقوقی 10 ساله ایران و انگلیس

در بیانیه موریسون در این خصوص آمده است: در تهران درباره نگرانی های دیرینه لندن در خصوص فعالیت های ایران در منطقه صریح رایزنی کردم. تأکید کردم که ارزیابی انگلستان این است که تقریباً قطعاً ایران مسئول حملات اخیر به نفتکش ها در دریای عمان بوده است. چنین اقدامی که ریسک بالای اشتباه محاسباتی را به همراه دارد، باید متوقف شود تا تنش های فزاینده فوراً کاهش یابد. من به صراحت گفتم که انگلستان به ایفای نقش کامل همراه با شرکای بین المللی خود برای یافتن راهکاری بین‌المللی جهت کاهش تنش های کنونی ادامه می‌دهد.
معاون وزیر امور خارجه بریتانیا همچنین بر عزم این کشور برای حفظ توافق هسته‌ای که دارای منافع متقابل است، تأکید کرد. به گفته موریسون ایران باید به پایبندی کامل به تعهدات خود ذیل این توافق ادامه دهد.
موریسون گفت: در ایران از طرف دولت انگلیس، مجددا خواستار آزادی فوری نازنین زاغری رتکلیف، و نیز سایر بازداشت شدگان دو تابعیتی ایران و انگلیس شدم.
لندن - اسپوتنیک ایران
انگلیس نیروی ویژه به خلیج فارس اعزام کرده است؟

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران نیز در حاشیه دیدار با وزیر امور خاورمیانه انگلیس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: معاون وزیر خارجه انگلیس در دیدار امروز اعلام کرد که به زودی اینستکس اجرایی می‌شود و لندن از برجام حمایت می‌کند اما ما مشکلات خود را با آمریکا داریم. اینها حرف‌های تکراری است.
خرازی در ادامه افزود: انگلیس در ذهن مردم ایران از سابقه بسیار منفی برخوردار است، از جنگ جهانی اول که انگلیسی‌ها با ورود به خاک ایران باعث قحطی بزرگ شدند و پس از آن در قرارداد دارسی، موضوع تنباکو پیش از جنگ جهانی اول و دوم، کودتا علیه مصدق و حمایت از صدام در جنگ عراق از دلایل این سابقه منفی است که در این دیدار به عنوان دلایل این سابقه منفی آنها را به وی توضیح دادم.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران تاکید کرد: برای رفع این سابقه گام‌های جدی باید از سوی دولت انگلیس برداشته شود. ولی در برجام سه کشور اروپایی و انگلیس اقدام جدی انجام ندادند، بنابراین ایران هم براساس متن برجام برخی از تعهدات خود را کاهش می‌دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала