سلاح آلمانی برای عربستان سعودی

© REUTERS / Khaled Abdullahجنگ در یمن
جنگ در یمن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آلمان برای جنگ در یمن اسلحه به عربستان سعودی تحویل می دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «دویچه وله»، ارزش تسلیحاتی که برای کشورهای شرکت کننده در جنگ یمن تحویل داده می شود بیش از یک میلیارد یورو است.

دولت آلمان از اوایل سال 2019  تحویل سلاح به ارزش بیش از یک میلیارد یورو برای کشورهای شرکت کننده در جنگ یمن در ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی را به تصویب رساند.

در وزارت اقتصاد آلمان گزارش شد که از اول ماه ژانویه تا 5 ماه ژوئن، 133 محموله تسلیحاتی به ارزش 801,8 میلیون یورو به مصر و 43 محموله به امارات متحده عربی به ارزش 206,1 میلیون یورو صادر شده است.

افزون برآن، با وجود ممنوعیت کامل بر صادرات تسلیحات به عربستان سعودی، دولت آلمان تحویل خودروهای ویژه شاسی بلند به ریاض به ارزش 831 هزار یورو را به تصویب رساند.

بمب های فوق پیشرفته آمریکایی در عربستان ساخته می شوند - اسپوتنیک ایران
بمب های فوق پیشرفته آمریکایی در عربستان ساخته می شوند

بطور کلی از ابتدای سال 2019، 122 محموله نظامی به ارزش کل 1 میلیارد و 100 میلیون یورو برای 8 کشور عضو ائتلاف عربی که در جنگ یمن شرکت دارند ارسال شده است.

مداخلهٔ نظامی در یمن در 2015 میلادی با حملهٔ هوایی ائتلافی از کشورهای منطقه به رهبری عربستان سعودی به یمن با نام عملیات طوفان قاطعیت و به درخواست دولت رسمی یمن آغاز شد.

هواپیماهای5 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت و بحرین) به همراه مراکش، مصر، اردن و سودان در این حمله مشارکت دارند و سومالی نیز اجازه استفاده از پایگاه‌های نظامی خود برای حمله را داد.

این عملیات در پشتیبانی از دولت عبد ربه منصور هادی و بر ضد شورشیان حوثی (انصارالله)، و پشتیبانان علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور پیشین یمن صورت گرفته که صنعا پایتخت یمن و بیشتر مناطق شمال یمن را در اختیار دارند. همه کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس به جز عمان در این عملیات شرکت کرده و از درخواست هادی منصور جهت مبارزه با حوثیان و القاعده و داعش در یمن استقبال کردند. همچنین عربستان سعودی یکی از دلایل اقدام نظامی خود در یمن را دستیابی حوثی‌ها به موشک‌های بالستیک، نیروی هوایی و به‌طور کلی مسائل امنیتی منطقه‌ای عنوان کرد.

اتحادیه عرب پشتیبانی خود را از این عملیات اعلام کرد. همچنین اعضای این اتحادیه در نشست سالانه خود در شرم‌الشیخ بیانیه‌ای صادر کرده خواستار تشکیل نیروی نظامی مشترک شدند. این حمله و محاصره یمن توسط عربستان سعودی منجر به وقوع یک بحران انسانی و قحطی فراگیر، گسترش وبا و نیز تخریب گسترده میراث تاریخی یمن با قدمت تا سه هزار سال شده است.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала