انتقاد شدید اردوغان از رئیس جمهور فرانسه

© AP Photo / Pool/Emrah Yorulmazانتقاد شدید اردوغان از رئیس جمهور فرانسه
انتقاد شدید اردوغان از رئیس جمهور فرانسه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهوری ترکیه، همتای فرانسوی خود را به خاطر اعتراض به آنکارا در خصوص عملیات استخراج گاز در شرق دریای مدیترانه مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، که در جلسه انجمن عمومی شورای صادرکنندگان ترکیه ای در استانبول سخن می گفت، خطاب به امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود گفت: شما چه می گویی؟ و اصلاً فرانسه در قبرس چه کاره است؟ ما در این منطقه ساحل داریم و به همراه یونان و انگلیس کشورهای ضامن در قبرس هستیم، اما شما کی هستید؟ آیا در قبرس ماهیتی دارید؟

اتمام حجت اردوغان در خصوص خرید اس-400 روسیه - اسپوتنیک ایران
اتمام حجت اردوغان در خصوص خرید سامانه اس-400

اشاره اردوغان به قرارداد سال 1960 است که برای تضمین حق حاکمیت دولت تازه تأسیس قبرس، سه کشور انگلیس، ترکیه و یونان با امضای یک موافقتنامه حق حاکمیت دولت نوپای قبرس را امضا کردند.

رئیس جمهوری ترکیه با انتقاد از مکرون، از وی خواست تا اگر از طرف شرکت نفتی "توتال" سخن می گوید، وضعیت وکالت خود را ارائه کند.

اردوغان خطاب به رئیس جمهور فرانسه افزود: گویا شما ریاست جمهوری فرانسه را رها کردید و به شغل وکالت روی آوردید، اما وقتی اردوغان سخنی می گوید، سخن از یک کشور ضامن در قبرس است.

وی افزود: ترکیه مانند یونان و انگلیس در قبرس به عنوان کشور ضامن است، اما شما به چه عنوان این سخنان را می گویید؟ ما سنگینی بار مسئولیت هایمان را به درستی درک می کنیم، اما شما این را درک نمی کنید.

اردوغان با اشاره به اینکه " ترکیه در مرحله بسیار حساسی به سر می برد" افزود: تمام بار مسئولیت کارها بر دوش داریم تا این مرحله را با پیروزی به پایان برسانیم، و این مسئولیت ما در برابر کشور و مردم ترکیه است.

سخنان رئیس جمهوری ترکیه دو روز پس از آن بیان می شود که مکرون روز جمعه پس از نشست سران اتحادیه اروپا در مالت، فعالیت های ترکیه در قبرس را غیرقانونی خوانده و از آنکارا خواسته بود که این اقدامات در منطقه اقتصادی ویژه را متوقف کند.

مکرون گفته بود: اتحادیه اروپا هرگز در این مورد عقب نشینی نخواهد کرد.

پیش از این نیز اردوغان به خاطر دیدار مکرون با رهبران حزب دمکراتیک سوریه که دولت آنکارا آن را به عنوان یک گروهک تروریست می داند، از رئیس جمهوری فرانسه بشدت انتقاد کرده بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала