ارائه "شواهد" حاکی از دست داشتن ایران در حمله به نفتکش ها+ ویدیو

© AFP 2023 / HO / IRIB TVارائه "شواهد" حاکی از دست داشتن ایران در حمله به نفتکش ها
ارائه شواهد حاکی از دست داشتن ایران در حمله به نفتکش ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نظامیان آمریکا ویدئویی را منتشر کردند که به روایت آنها در آن نظامیان ایرانی مین منفجر نشده ای را از نفتکش آسیب دیده دردریای عمان جدا می کنند.

 

به گزارش اسپوتنیک، در این ویدئوی سیاه و سفید دارای کیفیت بد یک قایق حامل چند سرنشین در کنار یک نفتکش دیده می شود اما نوشته ها و پرچم ها قابل تشخیص نیستند.
ویدئو به مدت یک دقیقه و 39 ثانیه توسط فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا منتشر شده و از چند قطعه تهیه شده در زمان های گوناگون و با وسایل گوناگون تشکیل شده است.
پیشتر سخنگویان دولت آمریکا به سی ان ان گفته بودند که نظامیان ایرانی ضمن تلاش برای جدا کردن مین از نفتکش تلاش کرده بودند شواهد حاکی از دست داشتن خود در این حادثه را پنهان کنند.
بیل اربان، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش امریکا اعلام کرد نیروی دریایی این کشور چند ساعت پس از دریافت درخواست کمک از کشتی ها متوجه وجود تعداد زیادی از شناورهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محل حادثه شد. به گفته وی کشتی های ایرانی سرنشینان نفتکش Altair را از محل خارج کرده و تلاش نمودند ملوانان نفتکش Kokuka Courageous را نیز با خود ببرند اما ناوشکن آمریکایی Bainbridge از آنها جلو زد.
به گفته وی، ویدئوی شناورسپاه پاسداران حامل نظامیان ایرانی که گویا دارند مین را از نفتکش Kokuka Courageous جدا می کنند، ساعت 16 و 40 دقیقه دیروز تهیه شده است.
دیشب شورای امنیت سازمان ملل متحد به پیشنهاد آمریکا برای بررسی حادثه آتش سوزی نفتکش ها در دریای عمان تشکیل جلسه داد. 
در پایان این نشست، جاناتان کوهن سفیر آمریکا در سازمان ملل با تکرار ادعای مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا ، ایران را در این ماجرا متهم کرد. 
پیشتر مایک پمپئو وزیرامورخارجه آمریکا، ایران را به تشدید اوضاع در رابطه با حمله به تانکرها در دریای عمان که ایالات متحده آن را به حساب ایران می گذارد، متهم کرده است.
پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت:«این نوع حملات غیرمنتظره و بی اساس، امنیت و صلح جهانی را تهدید می کند و حمله آشکار به آزادی شناوری است و نمایانگر کمپین غیرقابل قبول تشدید تشنج از سوی ایران است».
پمپئو خاطرنشان کرد که مقامات ایرانی تهدید خود جهت ممانعت از حمل و نقل نفت از خاورمیانه به بازارهای جهانی از طریق تنگه هرمز را به این شکل اجرایی می کنند.
وزیر امور خارجه آمریکا افزود:«ایران به خاطر حمله به دو تانکر در دریای عمان مسئول است. 22 ماه آوریل ایران به جهانیان اعلام کرد که مانع از حمل ونقل نفت از طریق تنگه هرمز خواهد شد. حالا ایران روی اجرایی کردن وعده خود کار می کند».
به گزارش رسانه های ایرانی و عربی روز پنج شنبه 13 ماه ژوئن، دو تانکر نفتی آلتر فرانت و کوکوکا کاریجیس در دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند. بر اساس برخی اطلاعات، حمله یک اژدر موجب این انفجار و آتش سوزی شده است. با این حال، هیچ تایید رسمی در خصوص علت این حادثه وجود ندارد. تمام  خدمه یکی از کشتی های آسیب دیده پس از نجات در ایران به سر می برند.  11 روس از حادثه انفجار در یکی از نفتکش ها در دریای عمان نجات یافتند و هم اکنون در بندر جاسک ایران قرار دارند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала