آیا ایرانیان از شعار مرگ بر آمریکا دست برداشته اند؟

© AFP 2023 / STRآیا ایرانیان از شعار مرگ بر آمریکا دست برداشته اند؟
آیا ایرانیان از شعار مرگ بر آمریکا دست برداشته اند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) در سخنانی در جمع هوادارانش در ایالت «آیووا» مدعی شد ایرانی‌ها دیگر شعار مرگ بر آمریکا سر نمی‌دهند.

وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران
تأیید آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران
به گزارش اسپوتنیک به نقل از نامه نیوز، او بار دیگر «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» را «توافق هسته‌ای فاجعه‌بار ایران» خواند و یادآوری کرد که آمریکا را از این توافق خارج کرده است. او بار دیگر مدعی شد دولت قبلی آمریکا در چارچوب این توافق ۱.۸ میلیارد دلار به ایران پول نقد تحویل داده است. 
ویگفت: «فکرش را بکنید: ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد که با هواپیما انتقال داده شد. مقادیر هنگفت پول. هیچ‌کس هنوز ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد را ندیده.»
پیش از این، کارشناسان این نکته را گوشزد کرده‌اند مبلغ ۱.۷ میلیارد دلار (که ترامپ معمولاً به اشتباه آن را ۱.۸ میلیار دلار ذکر می‌کند) در واقع پولی نیست که آمریکا به ایران به عنوان پیش‌کش داده باشد، بلکه پول خود ایران است که آمریکا از پرداخت آن امتناع کرده بود.
دولت آمریکا دی‌ماه سال ۱۳۹۴ اعلام کرد با پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار به ایران برای حل و فصل یک دعوای حقوقی قدیمی موافقت کرده است.
این مبلغ بخشی از بدهی‌های دولت آمریکا به ایران بابت لغو یک قرارداد تسلیحاتی ایران از آمریکا در دهه ۱۹۷۰ بود که مبلغ اصلی آن چهارصد میلیون دلار بود. دولت آمریکا پس از حدود ۳۷ سال از گذشت این پرونده مالی سال ۲۰۱۶ موافقت کرده بود که اصل این پول به همراه سود بانکی آن را که جمعا حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برآورد شده بود به ایران پرداخت کند.
اخیراً جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا در فصل هجدهم کتاب خود که به موضوع ایران و مذاکرات با این کشور اختصاص دارد درباره پرداخت مبلغ ۱.۷ میلیارد دلار به ایران توضیح داده و تصریح کرده در صورتی که این مبلغ پرداخت به ایران پرداخت نمی‌شد ممکن بود واشنگتن به پرداخت ۱۰ میلیارد دلار محکوم شود.
ترامپ در سخنانش بامداد چهارشنبه درباره خروج از برجام گفت: «ما این توافق را خاتمه دادیم. آنها (ایرانی‌ها) وقتی داشتند این توافق را امضا می‌کردند فریاد مرگ بر آمریکا سر می‌دادند. یادتان می‌آید؟ [می‌گفتند] مرگ بر آمریکا!»
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «شما چطور توافق امضا می‌کنید وقتی فریاد می‌زنند مرگ بر آمریکا؟ الان دیگر اینطور صحبت نمی‌کنند. دیگر اینطوری صحبت نمی‌کنند. بهتر است اینطوری صحبت نکنند.»
دولت ترامپ ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و تحریم‌های معلق‌شده به موجب این توافق را علیه ایران احیا کرد. این تحریم‌ها از مردادماه و آبان‌ماه سال گذشته اجرایی شده‌اند.
اخیراً روابط واشنگتن و تهران پس از بیانات اخیر مقامات جمهوری اسلامی درباره متوقف کردن برخی از اقدامات در چارچوب برجام متشنج تر شده است. دیرتر حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران 60 روز به کشورهای اروپایی عضو برجام مهلت داد تا طی این مدت تعهدات بانکی و نفتی خود در برابر جمهوری اسلامی را اجرا کنند. روحانی نامه هایی با این موضوع را برای رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نوشت.
روند رو به وخامت گرائیدن روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ آغاز شده است. رئیس جمهور امریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала