امارات از ایران چه می خواهد؟

© Sputnik / Alexey Filippovشیخ عبدالله بن زائد آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی
شیخ عبدالله بن زائد آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برنامه هسته‌ای ایران باید توقف برنامه موشکی ایران را شامل شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وبگاه «ان اچ کی»، شیخ عبدالله بن زائد آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در تازه‌ترین اظهارات خود گفت که ایران باید برنامه موشکی و مداخله در امور کشورهای دیگر را در راستای کاهش تنش‌های منطقه متوقف کند.

شیخ عبدالله بن زائد آل نهیان در ادامه این اظهارات زیاده خواهانه‌اش گفت:« برنامه هسته‌ای ایران باید شامل برنامه موشکی آن کشور و عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر باشد».

وی همچنین خرابکاری در چهار کشتی از جمله نفت‌کش‌های عربستان سعودی در امارات در ماه گذشته را محکوم کرده و آن را حمله به راه بین‌المللی دریایی توصیف کرد اما از ایران نام نبرد و گفت که تحقیقات ادامه دارد.

اجرایی شدن توافقنامه همکاری دفاعی میان آمریکا و امارات - اسپوتنیک ایران
اجرایی شدن توافقنامه همکاری دفاعی میان آمریکا و امارات

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران چندی پیش در واکنش به ادعای آمریکا و متحدانش درباره برنامه موشکی ایران در صفحه توئیتر خود نوشته بود:«ایالات متحده که با خروج از برجام، قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض کرده و یا متحدانش که در حال نقض مفاد قطعنامه در خصوص عادی سازی روابط اقتصادی با ایران هستند، در موقعیتی نیستند که همزمان با سرازیر کردن سیل سلاح برای قاتلین یمنی‌ها، بر تفسیر دلبخواهی خود از مندرجات قطعنامه در موضوع موشکی پافشاری کنند.

دربرخلاف ادعای پمپئو وزیر خارجه آمریکا، قطعنامه 2231: الف) از ایران درخواست می‌کند، ایران را منع نمی‌کند، ب) که «هیچ فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک «طراحی شده» برای این که قابلیت حمل تسلیحات «هسته‌ای» داشته باشند، انجام ندهد. موشک‌های ما برای تسلیحات هسته‌ای —که ما به دنبال ساخت آن نیستیم- طراحی نشده‌اند».

ایران در سال 2015 در قالب توافقنامه هسته‌ای وین (برجام) پذیرفت که بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و طرف دیگر مذاکرات یعنی کشورهای موسوم به 1+5 (شامل5 عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد+آلمان) نیز قبول کردند که در مقابل این اقدام ایران، تحریم‌های وضع‌شده علیه این کشور را لغو کنند.

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала