چرا آبه به تهران سفر می کند؟

© Sputnik / Sergey Guneevشینزو آبه نخست وزیر ژاپن
شینزو آبه نخست وزیر ژاپن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفر شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به ایران می تواند تنش های موجود را کاهش بدهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه « ژاپن تایمز»، سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران اولین سفر در نوع خود در چهل و یک سال گذشته است. بر اساس گمانی‌زنی هایی آبه می تواند حامل پیامی از دونالد ترامپ به تهران باشد تا بحران توافق هسته ای تا حدی کاهش یابد.

به نوشته روزنامه نامبرده، شینزو آبه به عنوان یک میانجی دیپلماتیک یا ناقل پیامی از سوی رئیس جمهور آمریکا به ایران سفر نخواهد کرد و این سفر به منظور کاهش تنش‌های موجود انجام می‌گیرد.

چند روز پیش از سفر آبه، برخی دیپلمات‌های ارشد در توکیو احتمالاً برای کاهش هیجان به وجود آمده در رسانه‌ها تاکید می‌کنند که «آبه نه به عنوان یک میانجی و نه به عنوان حامل پیام به تهران سفر نمی‌کند و هیچ راهکار سریعی برای پایان بخشیدن به بحران هسته‌ای ندارد.

نخست وزیر ژاپن و ترامپ - اسپوتنیک ایران
سفارش 105 جنگنده آمریکایی برای ژاپن

هدفی که در اولویت قرار دارد کاهش تنش‌های و جلوگیری از وخیم‌تر شدن وضعیت موجود است. ما هیچ برنامه غیر منتظره‌ای نداریم».

به گزارش ایسنا، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در تاریخ 12 ژوئن برای سفری سه روزه و دیدار با مقامات عالیرتبه ایران به تهران سفر خواهد کرد.

روند رو به وخامت گرائیدن روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ آغاز شده است. رئیس جمهور امریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند.

 دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا چندی پیش در اقدامی مغایر قوانین بین‌المللی با انتشار بیانیه‌ای، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که بخشی از نیروهای رسمی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران است، در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا را تصویب کردند.

ایران در سال 2015 در قالب توافقنامه هسته‌ای وین (برجام) پذیرفت که بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و طرف دیگر مذاکرات یعنی کشورهای موسوم به 1+5 (شامل5 عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد+آلمان) نیز قبول کردند که در مقابل این اقدام ایران، تحریم‌های وضع‌شده علیه این کشور را لغو کنند.

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала