وزیر خارجه آلمان: حفظ برجام عامل کلیدی ثبات در منطقه است

© Sputnik / Grigory Sysoev /  مراجعه به بانک تصاویر وزیر خارجه آلمان: حفظ برجام عامل کلیدی ثبات در منطقه است
وزیر خارجه آلمان: حفظ برجام عامل کلیدی ثبات در منطقه است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در بغداد اعلام کرد حفظ توافق هسته ای برجام با ایران عامل کلیدی ثبات و امنیت در منطقه است.

به گزارش اسپوتنیک، هایکو ماس گفت:" ابهام در رابطه با برجام از جمله باعث تشدید تنش می شود. ما اروپاییان معتقدیم که باید همه تلاش ها را باید برای حفظ توافق اتمی وین با ایران انجام داد".
به گفته وزیر خارجه آلمان در سالهای اخیر بیش از چهار میلیون نفر از آوارگان به عراق بازگشته اند. و اکنون داشتن روابط متوازن با همسایگان دارای اهمیت خاصی برای عراق است و این امر در صورت جلوگیری از متشنج شدن دوباره اوضاع در خلیج فارس است. هایکو ماس افزود درگیری ها در سوریه و یمن موضوعات اصلی در مذاکرات آتی وی در اردن و امارات عربی متحده خواهند بود و خاطرنشان کرد که اروپاییان خواستار رفع تنش وحل و فصل صلح آمیز این درگیری ها هستند. 
وزارت خارجه آلمان پیشتر آغاز بازدید هایکو ماس از کشورهای اردن، امارات عربی متحده و ایران از روز جمعه را اعلام کرده بود. سفر وزیر امور خارجه آلمان به عراق در رابطه با خطرات امنیتی فعلاً موجود در این کشور پیشاپیش اعلام نشده بود.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان در وین منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال گذشته ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال ان تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала