مقام‌های آمریکایی از کاهش تنش با ایران خبر می دهند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / مقام‌های آمریکایی از کاهش تنش با ایران خبر می دهند
مقام‌های آمریکایی از کاهش تنش با ایران خبر می دهند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک ماه پس از این که اعلام شد ناو هواپیما‌بر آبراهام لینکلن و جنگنده‌های بی-۵۲ برای مقابله با تهدیدهای ایران به منطقه اعزام شده‌اند؛ حال مقام‌های آمریکایی می‌گویند تنش‌ با ایران کاهش یافته است.

ترامپ در گفتگو با مقامات انگليس: به دنبال جنگ با ایران نیستم - اسپوتنیک ایران
ترامپ در گفتگو با مقامات انگليس: به دنبال جنگ با ایران نیستم
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایران اینترنشنال، شبکه خبری سی.ان.ان، روز چهارشنبه ۱۵ خرداد، در گزارشی به نقل از یک مقام دفاعی ایالات متحده که به طور مستقیم در جریان وضعیت و اطلاعات حاضر در منطقه است نوشت:«به نظر می‌رسد که تنش‌ها کاهش پیدا کرده؛ با این حال ما با دقت اوضاع را زیر نظر داریم. آرام نشده‌ایم و هشیار باقی می‌مانیم.»
سه‌شنبه گذشته نیز فرماندهان نظامی ناو آبراهام لینکلن اعلام کردند که به منظور جلوگیری از تشدید تنش‌ها با ایران، وارد خلیج فارس نمی‌شوند. با این حال، فرماندهان نظامی این ناو به خبرنگاران گفته اند که این نیروها از موقعیتی که در آن قرار دارند می‌توانند به هر تهدیدی در منطقه بلافاصله پاسخ دهند.
در حال حاضر ناو هواپیما‌بر آبراهام لینکلن و گروه‌ ناوهای همراه آن، در ۳۰۰ کیلومتری شرق سواحل عمان در دریای عرب لنگر انداخته است.
این ارزیابی تازه مقام‌هایی نظامی ایالات متحده در حالی است که تنها یک هفته پیش، پنجشنبه نهم خرداد، پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود که در رفتارهای ایران تغییری دیده نشده و «کماکان تهدیدهای ایران علیه نیروهای آمریکایی در منطقه باقی است.» با این حال او هم اشاره کرد که واکنش سریع ایالات متحده در قبال تهدیدهای ایران باعث شد که جلوی حمله به نیروهای آمریکایی در عراق گرفته شود.
سی.ان.ان در گزارش چهارشنبه خود آورده که اطلاعات جدید نشان می‌دهد که ایران در ابتدا هشدارهای نظامی آمریکا علیه خود را جدی نگرفته است. بر اساس این اطلاعات تازه، ایالات متحده در روز جمعه ۱۳ اردی‌بهشت از طریق یک واسطه و طرف سوم به ایران هشدار داده بود. در پی بی‌توجهی ایران به پیام‌ها و هشدارهای داده شده، در نهایت در روز یکشنبه ۱۵ اردی‌بهشت، آمریکا به طور عمومی اعلام کرد که به منظور مقابله با تهدیدهای ایران و گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی، نیروی نظامی به منطقه اعزام می‌‌کند.
در آخرین موضع‌گیری مقام‌های آمریکایی، روز سه‌شنبه دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، در گفت‌وگو با شبکه آی‌تی‌وی بریتانیا گفت که هرچند او خواهان گزینه نظامی علیه ایران نیست و مایل به مذاکره است؛ اما همیشه امکان به کارگیری گزینه نظامی علیه ایران وجود دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала