برنامه موشکی عربستان و نقش چین در آن

© AFP 2023 / Hassan Ammar برنامه موشکی عربستان و نقش چین در آن
برنامه موشکی عربستان و نقش چین در آن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد دولت ترامپ از فعال شدن برنامه موشک های بالستیک عربستان سعودی خبر داشت اما این مطلب را به اعضای کنگره اطلاع نداده بود.

به گزارش اسپوتنیک، سی ان ان با استناد به سه منبع گویا مطلع ادعا می کند که طبق داده های سازمان اطلاعات آمریکا، کمک چین به پیشبرد برنامه ساخت موشک های بالستیک در عربستان بطور محسوس سرعت بخشیده است. 
سی ان ان گزارش می دهد اخیراً ریاض چند خرید از چین انجام داده که در نتیجه آن زیرساخت موشکی خود را گویا گسترش داده و فناوریهای مربوطه را تکمیل کرده است. اینکه داد دولت ترامپ از فعال شدن برنامه موشک های بالستیک عربستان سعودی خبر داشت اما این مطلب را به اعضای کنگره خبر نداده بود باعث نارضایتی نمایندگان حزب دموکرات شده است
سی ان ان تاکید می کند سرویس های اطلاعاتی امریکا نتوانسته اند اهداف دقیق ریاض را معلوم کنند اما چنین اقدامات عربستان می تواند حاکی از تمایل این کشور برای دستیابی به کلاهک های هسته ای باشد. این شبکه تلویزیونی برای اثبات ادعای خود سخنان محمد بن سلمان ولیعهد سعودی ر نقل می کند که در سال 2018 گفت "اگر ایران بمب اتمی بسازد، ریاض نیز این کار را انجام خواهد داد".
با این حال سخنگویان وزارت خارجه امریکا در پاسخ به سوال سی ان ان یادآور شدند که عربستان پیمان منع گسترش سلاح هسته ای را امضا کرده و به پیروی از تعهدات خود درباره عدم تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای ادامه می دهد و هدف امریکا جلوگیری از ظاهر شدن سلاح کشتار جمعی و سیستم های مربوطه در خاور میانه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала