شرایط آمریکا برای امضای موافقت نامه جدید اتمی با ایران

© AP Photo / Manuel Balce Cenetaمایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا
مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیرامورخارجه آمریکا اعلام کرد که آمریکا برای امضای موافقتنامه جدید اتمی با ایران آماده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه آلمانی «Rheinische Post»،مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرد که آمریکا برای امضای موافقتنامه جدید اتمی با ایران آماده است تا تضمینی باشد که ایران سلاح هسته‌ای تولید نخواهد کرد.

پیشتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران اعلام کرده بود که تلاش واشنگتن در رابطه با  بستن راه های دستیابی ایران به سلاح هسته ای  بی اساس است.  به گفته روحانی، ایران تا زمانی که آمریکا معامله هسته ای را نقض می کند و به «حالت عادی» برنگردد، راه دیگری به غیر از مقاومت نخواهد داشت.

حسن روحانی - اسپوتنیک ایران
روحانی : مردان و زنان ایرانی ، آمریکا را به زانو در می آورند

پمپئو گفت:«ما برای امضای یک موافقتنامه جدید با ایران ابراز آمادگی می کنیم. البته اگر ایران تضمین کند که به توسعه امکانات  تولید سلاح هسته ای که امنیت جهان را به خطر می اندارد، نپردازد».

وزیر امورخارجه آمریکا متذکر شد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا معتقد است که موافقتنامه سال 2015 «راه مستقیم بسوی توسعه سلاح هسته ای در ایران» است. «ما نمی توانستیم این موضوع را قبول کنیم، از اینرو از موافقتنامه خارج شدیم».

ایران بارها اعلام کرده است که قصد ندارد سلاح هسته ای بسازد. قبلا پمپئو در کنفرانس مطبوعاتی در سوئیس اعلام نمود که واشنگتن برای مذاکرات با تهران بدون شرایط مقدماتی آماده است. وی متذکر شد که آمریکا به مقابله با «سیاست مخرب» ادامه خواهد داد و برای مذاکرات زمانی آماده است که ایران «به این نتیجه برسد که می خواهد مانند یک کشور نرمال عمل کند».

پنجم ماه مه جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در این خصوص گفت که واشنگتن به منظور مقابله با سیاست های ایران، بمب افکن هایی را در خاورمیانه مستقر خواهد کرد و یک گروه تجهیزات نظامی به رهبری ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به این منطقه ارسال می کند. این ناو آمریکایی هم اکنون در دریای مدیترانه قرار دارد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала