هدف عربستان ایجاد یک جبهه ضد ایرانی از کشورهای عربی است

© AFP 2023 / STRهدف عربستان ایجاد یک جبهه ضد ایرانی از کشورهای عربی است
هدف عربستان ایجاد یک جبهه ضد ایرانی از کشورهای عربی است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک کارشناس قطری مسائل کشورهای حوزه خلیج‌فارس معتقد است که عربستان سعودی می‌کوشد تا در نشست مکه یک جبهه ضد ایرانی تشکیل دهد.

به گزارش اسپوتنیک، حواس التکیه، کارشناس مسائل کشورهای حوزه خلیج‌فارس به مرکز تحقیقات علمی "الجزیره" قطر معتقد است که عربستان سعودی می‌خواهد مسئولیت آنچه که در منطقه اتفاق می افتد را به ایران تحمیل کند و یک جبهه ضد ایرانی ایجاد کند.
سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی، رهبران کشورهای عربی و کشورهای منطقه خلیج فارس را روز پنجشنبه برای جلسات اضطراری در مکه در خصوص بررسی وضعیت حول ایران و حمله به اهداف سعودی که ایالات متحد در آن ردی از ایران را دیده است، گرد هم می‌آورد. نشست اعراب پیش از اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی، در تاریخ 31 ماه مه در مکه برگزار خواهد شد.

در اجلاس اضطراری عرب های خلیج فارس چه خواهد گذشت؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
در اجلاس اضطراری عرب های خلیج فارس چه خواهد گذشت؟

التکیه گفت: عربستان سعودی می خواهد یک جنبش عربی را برای مقابله با ایران تشکیل دهد. عربستان می خواهد که شرکت کنندگان در اجلاس سران بیانیه‌ای صادر کنند که به موجب آن مسئولیت آنچه که در منطقه رخ می‌دهد و همچنین حملات اخیر را به ایران تحمیل کند تا بواسطه آن توجیهی برای هر گونه عملیات نظامی علیه ایران داشته باشد.
وی افزود: "اگر چنین بیانیه‌ای مورد قبول واقع شود، این بیانیه از طرف کل جهان عرب خواهد بود و عربستان سعودی می تواند از آن برای تقویت موقعیت و شکل خود استفاده کند؛ به عنوان مثال واکنش گروه عرب، درخواست‌های سازمان ملل متحد، درخواست تشکیل شورای امنیت سازمان ملل و سایر اقداماتی که به عربستان اجازه می‌دهد موضع بین المللی برای مقابله با ایران کسب کند."
به نظر وی، ریاض همچنین ممکن است از کشورهای عربی خواستار تحریم روابط تجاری و متوقف کردن روابط اقتصادی با ایران در پاسخ به درخواست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در خصوص فشار اقتصادی بر تهران،شود. التکیه همچنین احتمال استفاده عربستان سعودی از بیانه کشورهای عرب در سازمان ملل متحد به منظور تصمیم گیری‌هایی که می تواند به جنگ منجر شود، مانند آنچه که در لیبی اتفاق افتاد را رد نکرد. با این حال، او معتقد نیست که نشست‌هایی که توسط پادشاه عربستان برگزار می شود، "آخرین کلام در تصمیم ایالات متحده برای آغاز جنگ علیه ایران" باشد.
قطر در نشست مکه شرکت خواهد کرد - اسپوتنیک ایران
قطر در نشست مکه شرکت مى كند

در عین حال، این متخصص علوم سیاسی در اینکه عربستان سعودی موفق به ایجاد جبهه عربی ضد ایران خواهد شد ابراز تردید کرد؛ زیرا در جهان عرب یک موضع واحد در مورد ایران وجود ندارد. "به عنوان مثال، امیر قطر در این نشست شرکت نخواهد کرد، زیرا دوحه نمیتواند در حالی که عربستان قطر را محاصره کرده است بخشی از تصمیمات دفاعی از ریاض باشد و امارت از جهت مداخله نظامی عربستان تهدید می شود. همچنین، قطر نمیتواند به خاطر ترس از دست دادن ایران به عنوان یک متحد ضروری در شرایط محاصره، علیه ایران موضع بگیرد. کویت نیز تحت فشار بسیار زیادی از جانب ایران و جمعیت شیعه خود قرار دارد. تعدادی دیگر از کشورهای عربی به ویژه لبنان، عراق و الجزایر از موضع عربستان علیه ایران حمایت نمی کنند. احتمال دارد که تونس نیز محدودیت داشته باشد. حتی مراکش و اردن پیش از این از حمایت کامل از اقدامات ریاض را رد کرده بودند. مصر نیز برای مقابله با ایران آمادگی ندارد و آن را رد کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала