گوشت و شیر سرطان زا شده است؟

© Fotolia / Olviakگوشت و شیر سرطان زا شده است؟
گوشت و شیر سرطان زا شده است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پاتوژن های موجود در گوشت و شیر با آلوده کردن انسان می توانند باعث ابتلا به بیماری مصرف‌کنندگان آن‌ها بشود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه « Augsburger Allgemeine»، محققان آلمانی معتقدند که در لبنیات و گوشت قرمز پاتوژن ها می توانند عامل ابتلا به سرطان روده بانشد.

بیش از ده سال است که پرفسور هارالد تسورهاوزن، برنده جایزه نوبل پزشکی سال 2008، بر این گمان است که انسان‌ از طریق خوردن لبنیات و گوشت قرمز به عوامل بیماری‌زایی آلوده می‌شوند که تنها پس از گذشت چند دهه از عمرشان می‌توانند باعث ابتلا به بیماری‌های سرطان روده، پستان و ام‌اس بشوند.

در نشست مطبوعاتی مرکز تحقیقات سرطان آلمان تیمی از پژوهشگران علوم پزشکی در شهر هایدلبرگ به سرپرستی پرفسور تسورهاوزن به معرفی عوامل بیماری‌زای نوظهوری که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش بدهند پرداخت.

این پژوهشگران توانسته‌اند تشخیص بدهند که عوامل بیماری‌زا در کدام بخش بافت روده جا می‌گیرند. شاید بتوان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری بشود به تولید واکسن فکر کرد یا در فکر تغییر شیوه زندگی و تغذیه بود.

 پژوهشگران هایدلبرگ مناطق مختلف دنیا را با هم مقایسه کرده‌اند تا ببینند تا چه حد میزان ابتلا به سرطان پستان و سرطان روده می‌تواند با مصرف لبنیات و گوشت در ارتباط باشد. آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که در کشورهایی که مقدار مصرف لبنیات و گوشت در آن‌ها بالاست، بویژه شمار بیماران مبتلا به روده هم زیاد است. برای نمونه در آمریکای شمالی، آرژانتین، اروپا و استرالیا. در این کشورها ترجیحا گوشت گاو اروپایی (Bos taurus) مصرف می‌شود.

ساخت آنتی بیوتیک ویژه برای علاج سرطان - اسپوتنیک ایران
ساخت آنتی بیوتیک ویژه برای علاج سرطان

وضعیت هند بر نظر پژوهشگران صحه می‌گذارد. شمار بیماران مبتلا به سرطان روده و پستان در هند بسیار نازل است و احتمالا به این دلیل که هندوها گاو را مقدس می‌دانند و گوشت گاو نمی‌خورند. تنها در آن گروه از ایالت‌های هند که شیر گاو را وارد کرده‌اند تا به تغذیه کودکان کمک کنند، شمار بیماران مبتلا به سرطان پستان رو به افزایش است.

آمار بولیوی و مغولستان در این زمینه‌ جلب نظر می‌کند. در این دو کشور شمار بیماران مبتلا به سرطان پستان و روده کم است، هرچند که مردم گوشت گاو می‌خورند. اما در اینجا نوع گاوها با انواع گاو مورد مصرف در کشورهای دارای آمار بالای بیماران سرطانی، متفاوت است.

پژوهشگران هایدلبرگ در ابتدا می‌پنداشتند که نوعی ویروس عامل بیماری است. به همین دلیل از تکنیک‌هایی استفاده می‌کردند که به طور معمول برای مجزا کردن ویروس‌ها به کار گرفته می‌شوند.اما آنچه آن‌ها به دفعات یافتند، عناصر دی‌ان‌ای تک‌رشته‌ای حلقه‌مانند بودند که شباهت زیادی به ترتیبات پلاسمیدهای خاص در باکتری‌ها داشتند. این عناصر دی‌ان‌ای به دلیل محل کشف‌شان عوامل شیر و گوشت گاو Bovine Meat and Milk Factors، به اختصار BMMFs نام گرفته‌اند.

پروتئین BMMF که در بدن بیمار مبتلا به سرطان روده می‌یابند با شانس این بیمار برای زنده بودن تناسبی دارد یا نه. اگر چنین باشد، اشخاصی که سطح BMMF آن‌ها بالاست، باید برای آزمایش روده و تشخیص اینکه آیا مبتلا به سرطان روده هستند یا نه، به طور مرتب به پزشک مراجعه کنند.

امکان دارد پژوهشگران در آینده واکسنی ضد BMMFs هم بسازند. می‌شود تصور کرد که گاوها را واکسن بزنند تا از انتقال BMMFs به انسان‌ها جلوگیری کنند. همچنین ممکن است واکسنی برای حفاظت از نوزادان درست کنند.شاید لزومی به حذف گوشت گاو و لبنیات از برنامه غذایی نباشد، چون اغلب بزرگسالان به BMMFs آلوده هستند و چشم‌پوشی از این مواد غذایی احتمالا دیگر تاثیری ندارد.

اما پژوهشگران هایدلبرگ معتقدند که نوزادان به هیچ وجه نباید از محصولات شیر گاو تغذیه کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала