ترامپ در حال پايكوبى خطرناک در خاورمیانه است

© Fotolia / Mark Rubensترامپ در خاورمیانه با آتش بازی می‌کند
ترامپ در خاورمیانه با آتش بازی می‌کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سی‌ان‌ان در مقاله‌اى به ترامپ هشدار داد كه صبر استراتژیک ايران رو به پایان است.

به گزارش اسپوتنیک، سی‌ان‌ان در گزارشی تشدید تنش‌های اخیر میان ایران و ایالات متحده و امکان از کنترل خارج شدن این تنش‌ها را نگران کننده اعلام کرد.
در بخشی از این گزارش آمده است که " از نظر کارشناسان مسائل منطقه، تحولات اخیر در خلیج فارس، این منطقه را به منطقه خطرناکی تبدیل کرده است. امکان این موضوع که تشدید تنش‌های اخیر بین ایران و ایالات متحده و متحدانش از کنترل خارج شود، وجود دارد."

پيشتهاد ايران براى امضاى پيمان عدم تجاوز با كشورهاى خليج فارس - اسپوتنیک ایران
پيشنهاد ايران براى امضاى پيمان عدم تجاوز با كشورهاى خليج فارس

در ادامه این گزارش آمده است: ناو هواپیمابر یو اس اس آبراهام لینکلن آمریکا به آرامی نزدیک سواحل ایران می‌شود و سیگنالی درباره اقدام تهاجمی و تجاوزگری ارسال می‌کند. در همین اثنا، دولت دونالد ترامپ شروع به رونمایی طرح مد نظر خود درباره صلح برای اسرائیلی‌ها و فلسطینیان می‌کند. به نظر می‌رسد که ایالات متحده همزمان در دو جبهه در حال دمیدن بر طبل جنگ است و شاید هم برعکس و به صورت سرسری، در حال ارائه پیشنهاد صلح در فاصله چند صد مایلی است.
سی‌ان‌ان در ادامه این گزارش می‌افزاید: تحولات در شام (سوریه، لبنان، فلسطین) و خلیج فارس می‌توانند دو روی یک سکه باشند. در هر دو مورد، هدف آن است که طرف‌های مربوطه درخواست‌های سرسختانه آمریکا و متحدانش را بپذیرند و در هر دو مورد هم این امکان وجود دارد که تنش‌های چند دهه‌ای به سمت یک فصل تازه و احتمالا خشونت‌آمیزتر در تاریخ منطقه سوق یابد.
واكنش وزارت خارجه ايران به اخبار مبنى بر آغاز گفتگو بين ايران و آمريكا - اسپوتنیک ایران
واكنش وزارت خارجه ايران به اخبار مبنى بر آغاز گفتگو بين ايران و آمريكا

نیسان رفعتی، تحلیلگر مسائل ایران در اندیشکده آمریکایی گروه بحران در این باره به این رسانه آمریکایی گفت: فرض اصلی کارزار فشار حداکثری، اجبار اقتصادی بوده است، با تحریم حدود ۱۰۰۰ نفر و نهاد، زدن برچسب "سازمان تروریستی خارجی" بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قطع صادرات نفت ایران، (آمریکا می‌خواهد) که ایران به میز مذاکره برگردد اما چیزی که ما شاهد بوده‌ایم آن است که ایران در حوزه هسته‌ای پاسخ داد و همیشه این خطر وجود داشته که شاهد پاسخ ایران در جبهه منطقه‌ای باشیم.
وی در ادامه می‌افزاید: البته مشخص نیست که ایران شبکه گروه‌های مسلح همراه خود را برای اقدام نیابتی از طرف خود فعال کرده باشد اما چند روز بعد از بیانیه هشتم می(۱۸ اردیبهشت)، امارات عربی متحده از حمله خرابکارانه به چهار نفتکش در ساحل بندر استراتژیک فجیره خبر داد. ایران هر گونه دست داشتن در این ماجرا را رد کرده است. شورشیان یمنی مورد حمایت ایران اولین حمله خود علیه یک خط لوله انتقال نفت سعودی را انجام دادند و یک راکت کاتیوشا به منطقه سبز امنیتی بغداد شلیک شد، منطقه‌ای سفارت آمریکا در آن واقع است.
این تحلیلگر مسائل ایران می‌افزاید: ما شاهد تشدید تنش‌ها بوده‌ایم. مشخص است که "صبر استراتژیک" ایران دارد به "بی تابی استراتژیک" تبدیل می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала