تظاهرات ضد جنگ با شرکت هزاران عراقی

© AP Photo / Hadi Mizbanتظاهرات ضد جنگ با شرکت هزاران عراقی
تظاهرات ضد جنگ با شرکت هزاران عراقی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هزاران عراقی با گردهمایی و تظاهرات در شهرهای بغداد و بصره از رهبران عراق خواستند تا وارد درگیری میان ایران و ایالات متحده نشود. این تظاهرات‌ها به دعوت مقتدی صدر، روحانی شیعه، برگزار شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایران اینترنشنال، خبرگزاری رویترز شامگاه جمعه سوم خرداد در گزارشی از بغداد نوشت که تظاهرکنندگان در روز جمعه با سردادن شعارهایی نظیر «نه به جنگ» و «آری به عراق» نگرانی خودشان را از درگیر شدن در تنش کنونی میان ایران و آمریکا نشان دادند.
عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرده بود با توجه به روابط دوستانه عراق با ایران و آمریکا، این کشور نمایندگانی به منظور میانجیگری میان طرفین به تهران و واشنگتن می‌فرستد.
تنش کنونی میان ایران و آمریکا زمانی تشدید شد که مقام‌های آمریکایی اعلام کردند به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد شبه‌نطامیان شیعه وابسته به جمهوری اسلامی، در تدارک حمله به مواضع و منافع آمریکا، به طور مشخص در عراق، هستند.
پیشتر «حرکت النجباء» و «عصائب اهل الحق»، دو گروه شبه‌نظامی وابسته به ایران در عراق، ادعای مقام‌های آمریکایی مبنی بر تشدید تحرکات ایران و امکان حمله قریب‌الوقوع به نیروهای آمریکایی در عراق را رد کردند. لیث الآذری، از رهبران عصائب اهل الحق، ادعای مقام‌های آمریکایی را بخشی از «جنگ روانی» این کشور در عراق توصیف کرد.
در ۲۶ اردی‌بهشت، وزارت امور خارجه ایالات متحده، از کارکنان بخش‌های غیرضروری سفارت خود در بغداد و همچنین کنسولگری آمریکا در اربیل خواست تا بنا به ملاحظات امنیتی خاک عراق را ترک کنند. سه روز پس از این اعلام، مقام‌های عراقی تایید کردند که یک موشک کاتیوشا در نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد منفجر شده است. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که به احتمال زیاد ایران در حمله یکشنبه گذشته دست داشته است.
مقتدی صدر در سال‌های اخیر بارها مخالفت خودش را با نفوذ سیاسی-نظامی ایران، به طور مشخص نیروی وابسته به سپاه پاسداران، در عراق ابراز کرده است. او همچنین مخالف دخالت‌ها و حضور نیروهای آمریکایی در عراق است. او برنامه سیاسی خودش را بر اساس «ملی‌گرایی عراق» پیش می‌برد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала