واکنش نمایندگان مجلس ترکیه به تحریم‌های ضد‌ایرانی آمریکا

© AFP 2023 / Adem Altanواکنش نمایندگان مجلس ترکیه به تحریم‌های ضد‌ایرانی آمریکا
واکنش نمایندگان مجلس ترکیه به تحریم‌های ضد‌ایرانی آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترکیه علیرغم مخالفت با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، از آنها پیروی خواهد نمود.

نمایندگان حزب عدالت و توسعه پارلمان ترکیه در مصاحبه‌ای با اسپوتنیک در خصوص اطلاعات مربوط به پایان یافتن خرید نفت ایران از سوی ترکیه پس از خروج این کشور از لیست کشورهای دارای معافیت موقت از تحریم‌های نفتی ایران در روز 1 ماه مه توسط ایالات متحده، اظهار نظر نمودند.
بولنت تفنگچی، وزیر سابق تجارت و گمرک ترکیه، در اظهار نظری در خصوص وضعیت موجود به اسپوتنیک اظهار داشت که ترکیه از تصمیم ایالات متحده پیروی می‌کند، وی گفت: "ما همیشه مخالف استفاده از ابزار تحریم تجاری هستیم، و همچنان نیز مخالف هستیم، با این حال، دولت ما پس از لغو معافیت از سوی ایالات متحده، از این فرمان پیروی می‌کند."

مثلت نفتی ایران، ترکیه و آمریکا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
مثلث نفتی ایران، ترکیه و آمریکا

تفنگچی با تأکید بر اینکه تصمیم ایالات متحده برای تحمیل تحریم‌ها درست نیست، چرا که منجر به محدودیت در تجارت بین المللی می‌شود افزود: هیچ کشوری نمی‌تواند از طریق تحریم‌های تجاری به چیزی دست یابد. ما روابط خوبی با همسایه خود، ایران، داریم و همچنان به تجارت در سایر زمینه‌ها ادامه می‌دهیم. و از آنجا که ایران همسایه ما است، (روابط) همینگونه نیز باید باشد. ما تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را درست نمی‌دانیم و فکر نمی‌کنیم که این وضعیت برای مدت طولانی ادامه یابد. "
تفنگچی در پاسخ به این سوال که ترکیه چه منابع جایگزینی برای نفت ایران دارد، اظهار داشت: "ترکیه همواره می تواند منابع خرید نفت را در بازارهای بین المللی پیدا کند." وی با اشاره به کشورهایی مانند عراق و الجزایر تاکید کرد که تعداد قابل توجهی از کشورها در بازارهای بین المللی وجود دارند که ترکیه می‌تواند از آنها نفت خریداری کند.
مصطفی الیتاش، وزیر سابق اقتصاد ترکیه و رئیس گروه پارلمانی حزب عدالت و توسعه در مجلس این کشور در تفسیر خود در این خصوص گفت: جامعه جهانی از اقدامات ایالات متحده در خاورمیانه و در کشورهای غنی از نفت پیروی می‌کند. جهان در مورد سیاست‌های دولت ترامپ در راستای نقض قوانین حقوقی بین المللی و تضعیف نظم عمومی نگران است. امروز، همه چیز در ظاهر خوب به نظر می‌رسد ، و روز بعد، تعادل قدرت جهانی با یک توئیت فرو می‌ریزد.
وی در ادامه افزود: دولت ترامپ غیر قابل پیش بینی است و پیش بینی گام های بعدی آن بسیار دشوار است. هم کشورهای اتحادیه اروپا و هم سایر کشورها این تصمیم ایالات متحده در خصوص تحریم‌ها را بی دلیل و غیرقابل قبول می دانند. ما امیدواریم که این وضعیت برای طولانی مدت باقی نماند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала