تلاش عمان برای کاهش تنش بین آمریکا و ایران

© AFP 2023 / THOMAS HARTWELL تلاش عمان برای کاهش تنش بین آمریکا و ایران
تلاش عمان برای کاهش تنش بین آمریکا و ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان در مصاحبه با مجله "المجله" اعلام کرد عمان به همراه دیگر کشورها تلاش می کند تنش بین امریکا و ایران را کاهش دهد.

آمادگی عمان برای میانجیگری میان ایران و آمریکا - اسپوتنیک ایران
آمادگی عمان برای میانجیگری میان ایران و آمریکا
به گزارش اسپوتنیک، بن علوی گفت:" ما  به همراه دیگر کشورها تلاش می کنیم تنش بین واشنگتن و تهران را کاهش دهیم چون خطر وقوع جنگ وجود دارد و امریکا و ایران خطر کشانده شدن به یک درگیری بزرگ را درک می کنند".
یادآور می شود چندی پیش یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان در سفری که از قبل اعلام نشده بود به ایران وارد شد. برنامه سفر وی، ملاقات با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و تبادلات آنها در خصوص روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام گردید.
سفر وزیر امور خارجه عمان به ایران در شرایط تنش میان ایران و امریکا در خلیج فارس تصادفی نبود و همچنین باید این نکته را نیز باید در نظر گرفت که در گذشته طرف عمانی میانجی گری برای حل برخی مسائل پیش آمده میان ایران و امریکا از جمله آزادی زندانیان دو کشور را به پیش برده است. سفر بن علوی در حالی صورت گرفت که «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه امریکا، قبل از آن در تماس تلفنی با سلطان قابوس، پادشاه عمان، درباره ایران و موضوعات دیگر گفت‌و‌گو کرده و وزارت خارجه امریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام نمود پمپئو در این تماس درباره آنچه «تهدید‌های ایران در منطقه» می‌خواند، با پادشاه عمان صحبت کرده اند.
«حنینه المغیری» سفیر عمان در امریکا را نیز چندی پیش گفته بود: «اگر تهران و واشنگتن به میانجی‌گری باور داشته باشند، ما آماده کمک به حل این بحران هستیم».
روابط واشنگتن و تهران پس از بیانات اخیر مقامات جمهوری اسلامی درباره متوقف کردن برخی از اقدامات در چارچوب برجام متشنج تر شده است. دیرتر حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران 60 روز به کشورهای اروپایی عضو برجام مهلت داد تا طی این مدت تعهدات بانکی و نفتی خود در برابر جمهوری اسلامی را اجرا کنند. روحانی نامه هایی با این موضوع را برای رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نوشت.
فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بارها تهدید کرده اند که می توانند در شرایطی تنگه هرمز را مسدود کنند.
روند رو به وخامت گرائیدن روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ آغاز شده است. رئیس جمهور امریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала