واکنش ترکیه به تهدید امریکا

© AFP 2023 / Adem Altanواکنش ترکیه به تهدید امریکا
واکنش ترکیه به تهدید امریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر دفاع ترکیه علیرغم خوشبینی برای حصول تفاهم، از آمادگی برای مواجهه با تحریم‌های احتمالی آمریکا به بهانه خرید سامانه اس-۴۰۰ روسی خبر داد.

ترکیه می خواهد هم اس 400 و هم اف 35 بخرد - اسپوتنیک ایران
ترکیه می خواهد هم اس 400 و هم اف 35 بخرد
به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر ، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه از آمادگی این کشور برای تحریم‌های احتمالی آمریکا از بابت خرید سامانه اس —۴۰۰ روسی خبر داد.
با این حال، وی افزود در خصوص این مسئله که شامل قرارداد خرید اف —۳۵ آمریکایی نیز می‌شود؛ پیشرفت‌هایی حاصل شده است.
آکار همچنین تاکید کرد که ترکیه به تعهدات خود در رابطه با پروژه اف —۳۵ عمل می‌کند و اس —۴۰۰ روسی را نیز از بابت رفع نیازهای دفاعی می‌خواهد و قصد استفاده تهدیدآمیز از آن را ندارد.
وی همچنین از پیشرفت در سایر موارد مورد اختلاف با آمریکا از قبیل خرید سامانه پاتریوت و مسائل مربوط به شرق رود فرات خبر داد.
گفتنی است آمریکا مدعی است ترکیه با خرید سامانه موشکی روسیه، دیوار دفاعی کشورهای عضو ناتو را ضعیف می‌کند و باید میان اس —۴۰۰ و اف —۳۵ یکی را انتخاب کند.
بر اساس آخرین اخبار آمریکا برای دست برداشتن از خریداری سامانه های موشکی دفاع هوایی اس 400 دو هفته به ترکیه مهلت داده است واشنگتن خواستار آن است که آنکارا طی این مدت معامله با مسکو را بر هم زده و سامانه های دفاع ضد موشکی پاتریوت را خریداری کند و در غیر اینصورت آمریکا ترکیه را از برنامه اف 35 شرکت لاکهید مارتین حذف خواهد کرد.
علاوه بر این ممکن است آمریکا به محروم کردن ترکیه از صد فروند وعده داده شده جنگنده های اف 35 اکتفا نکند. منابع CNBC خاطرنشان کردند که ممکن است امتناع از اجرای ضرب العجل باعث اعمال تحریم های واشنگتن علیه انکارا شده و واکنش ناتو را به همراه داشته باشد.
یادآور می شود آمریکا از طرق گوناگون تلاش می ورزد از خریداری سامانه های موشکی اس 400 توسط ترکیه جلوگیری کند.
یک روزنامه ترک به نام "ترکیه"می نویسد ایالات متحده نگران آن است که ترکیه با دریافت سامانه های موشکی روسی اس 400 سیاست مستقلانه تر و پرتحرک تری را در خاورمیانه دنبال کند.
قرار است ترکیه اولین محموله اس 400 را در ماه زوئیه از روسیه دریافت کند.
سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس 400 "تریومف" برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن همچون هواپیماهای پارازیت انداز، هواپیماهای رادار محور و کنترل هوایی، هواپیماهای شناسایی و جاسوسی، هواپیماهای استراتژیکی و جنگنده های شکاری، موشک های بالستیک تاکتیکی و تاکتیکی-عملیاتی، موشک های بالستیک میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر اهداف هوایی پیشرفته ساخته شده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала