نظر ظریف درباره راه حفظ برجام

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / محمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به فرودگاه پکن گفت: نجات برجام وظیفه جامعه بین‌المللی است و اگر جامعه جهانی احساس می‌کند برجام یک دستاورد مهم است باید همانند ایران برای حفظ آن اقدام عملی انجام دهد.

ظریف: اروپا اقدامی برای حفظ برجام صورت نداده است - اسپوتنیک ایران
ظریف: اروپا اقدامی برای حفظ برجام صورت نداده است
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم ، محمدجواد ظریف روز جمعه در فرودگاه پکن گفت: تا کنون جامعه بین المللی به جای اقدام عملی برای حفظ برجام بیشتر اظهار نظر و صدور بیانیه داشته است.
وی در تعریف اقدام عملی گفت: اقدام عملی کاملا مشخص است باید وضعیت روابط اقتصادی ایران عادی سازی شود و این اقدامی است که برجام صریحا به آن اشاره دارد.
وزیر خارجه افزود: قطعنامه 2231 شورای امنیت به همین موضوع اشاره دارد لذا لازم است اگر جامعه بین المللی، سایر کشورهای عضو برجام و دوستان ما در برجام مانند چین و روسیه تمایل دارند این دستاورد حفظ شود باید با اقدامات عملی باعث شوند مردم ایران از منافع برجام بهره مند شود.
به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر خود به چند کشور آسیایی برای گفت‌وگو و دیدار با مقام های بلند پایه چین درباره مسایل منطقه ای و بین المللی از جمله برجام امروز جمعه وارد فرودگاه پکن شد.
'محمد جواد ظریف' قرار است عصر امروز جمعه با 'وانگ یی' همتای چینی خود دیدار و در خصوص روابط دوجانبه، مسائل منطقه ای و بین المللی گفت‌وگو کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی پیش از سفر به چین به کشورهای ژاپن، ترکمنستان و هند سفر کرده و پس از مذاکره با همتایان خود از این سه کشور، عازم پکن شده بود.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال گذشته ، دونالد ترامپ ، رئئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال ان تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала