تهدید ایران به خروج از برجام

© AFP 2023 / DIETER NAGLعراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران
عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد ایران به‌صورت مرحله به مرحله خروج از برجام را دنبال خواهد کرد اما در هر مرحله‌ای اگر طرف‌های مقابل به تعهداتشان عمل کنند، ایران نیز به تعهدات قبلی خود بازمی‌گردد.
رئیس جمهور ایران از توقف برخی تعهدات ایران به اجرای برجام خبر داد. - اسپوتنیک ایران
مهلت 60 روزه روحانی به کشورهای عضو برجام

به گزارش اسپوتنیک ، سید عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه ایران شامگاه چهارشنبه با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو سیما، نکاتی را در خصوص ابعاد تصمیم جدید جمهوری اسلامی ایران برای تعدیل برخی تعهداتش در چهارچوب برجام مطرح کرد.

وی در مورد جزئیات فنی تصمیم اخیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت:"ما در مرحله اول قسمت مهمی از تعهداتمان را کاهش خواهیم داد که مربوط به محدودیت ذخایر مواد حساس هسته‌ای ایران است. قسمت هسته‌ای ایران بر چند پایه استوار است؛ ذخایر مواد حساس هسته‌ای، تعداد ماشین‌ها، سطح غنی‌سازی، بحث تأسیسات اراک، بحث تأسیات فردو در واقع ستون‌های اصلی برجام در بخش هسته‌ای هستند. در حقیقت ایران در مرحله اول یکی از این ستون‌ها را هدف قرار می‌دهد و اعلام می‌کند دیگر به میزان ذخایری که در برجام برایش مقرر شده است پایبند نخواهد بود. ایران پیش از این مقید بود که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را به 300 کیلو و ذخایر آب سنگین خود را به 130 تن محدود کند. اینکه این ذخایر چه وقت و به چه میزان افزایش می‌یابد، دست خود ماست و ما با توجه به ظرفیت‌های فنی و نیازهای خود و با توجه به تعاملات دیپلماتیک در موردش تصمیم می‌گیریم.»
عراقچی در ادامه تصریح کرد: «اگر ظرف 60 روز خواسته‌های ما تأمین شود، ما به تعهدات قبلی خود یعنی به مرحله اول بازخواهیم گشت اما اگر چنین نشود وارد مرحله دوم خواهیم شد. ما مرحله دوم را از همین حالا برای طرف‌های دیگر برجام تشریح کرده‌ایم تا آنها بدانند که ما در این مورد کاملاً جدی هستیم. پس از 60 روز ما دیگر به غنی‌سازی در سطح 3.67 درصد پایبند نخواهیم بود و هر درصدی که نیازهای فنی و غیرفنی ما ایجاب کند، غنی‌سازی خواهیم کرد. مسئله دیگر بحث رآکتور هسته‌ای اراک است که در برجام قرار شد که مدرن‌سازی شود تا به زعم غربی‌ها امکان تولید بمب اتمی در آن فراهم نباشد. البته ما با توجه به اینکه هرگز به دنبال ساخت بمب اتمی نبوده‌ایم هیچ مشکلی با این قضیه نداشتیم. اما در طول یک سال گذشته روال مدرن‌سازی رآکتور اراک به خوبی پیش نرفته است و علت آن هم ترس طرف‌های دیگر برجام از تحریم شدن شرکت‌های درگیر در این پروژه بوده است. ما به آنها اعلام کرده‌ایم و در نامه رئیس‌جمهور به آنها نیز تأکید شده است که ظرف دو ماه آینده روند مدرن‌سازی رآکتور اراک باید به مسیر خودش بازگردد. اگر آنها این کار را نکنند ما به طراحی اولیه خودمان در رآکتور اراک بازخواهیم گشت و آنها باید این مسئله را بپذیرند.»
وی خاطرنشان ساخت: «ما همه چیز را برای طرف‌های دیگر برجام کاملاً واضح و دقیق تبیین کرده‌ایم. ما آمادگی داریم که اگر این کشورها مراجعه کنند، در همه سطوح با آنها مذاکره کنیم. نکته دیگری که رئیس‌جمهور نیز در نامه خود به طرف‌های برجام بر آن تأکید کرده، این است که اگر در این فاصله هر یک از اعضای برجام حتی آمریکا که از برجام خارج شده است به شورای امنیت مراجعه کند و خواستار بازگشت قطعنامه‌ها علیه ایران شود، جمهوری اسلامی ایران پاسخ محکم و قاطعی به آن کشور خواهد داد. شدت این پاسخ دقیقاً برای آنها مشخص شده و البته اجازه دهید من در اینجا بیشتر به آن نپردازم. این کشورها می‌دانند که ارجاع به شورای امنیت و بازگشت قطعنامه‌ها خط قرمز ایران است و اگر این خط قرمز رعایت نشود، برجام به طور کامل از بین خواهد رفت و ایران اقدامات دیگری را نیز صورت خواهد داد.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала