دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیر ممکن است

© AFP 2023 / JOE KLAMARدبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیر ممکن است
دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیر ممکن است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت حذف نفت ایران از بازار را غیرممکن دانست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وزارت نفت ایران، محمد سانوسی بارکیندو امروز پنجشنبه، در حاشیه بازدید خود از بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، درباره تهدیدهایی که به‌تازگی درباره عرضه نفت ایران مطرح شده است، گفت: در خصوص مسئله ایران در سطح وزارت و دبیرخانه اوپک گفت‌وگوهایی داریم تا راهکارهای ممکن را بررسی کنیم.

مشکلات بازار جهانی با توقف صادرات نفت ایران - اسپوتنیک ایران
مشکلات بازار جهانی با توقف صادرات نفت ایران

وی افزود: ما در 60 سال تأسیس اوپک تاکنون با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده‌ایم، اما همیشه آنچه به ما کمک کرده، اتحاد میان کشورها بوده و اگر این اتحاد را حفظ کنیم باز هم بر مشکلات غلبه می‌کنیم.

بارکیندو در پاسخ به این پرسش که دو عضو اوپک ادعای جایگزینی نفت ایران را کرده‌اند، موضع این سازمان چیست؟ گفت: اوپک تصمیم‌های گروهی می‌گیرد و تک‌روی نداریم، سیاست اوپک بر این است تا با مشورت با کارشناسان دبیرخانه همه اعضا در کنار هم و بر اساس خرد جمعی تصمیم بگیرند.

دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت "اوپک" در ادامه افزود: لازم به تکرار نیست، امکان حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است.

بارکیندو یادآور شد: پیش‌تر هم گفته‌ام که هر کدام از اعضای اوپک می‌توانند برنامه‌ها و تصمیم‌های خودشان را داشته باشند، اما وقتی در گردهمایی هستیم، کشورها به‌عنوان یک فرد نیستند و هر کدام عضوی از یک گروه هستند و ما منافع گروه و مصرف‌کنندگان را در نظر می‌گیریم.

وی تصریح کرد: البته باید متوجه عواقب تصمیم‌های خود باشیم، در عین حال در اوپک باید به تأمین عملیات عرضه فکر کنیم، زیرا نفت منبع انرژی است و تصمیم‌های ما هم باید بر اساس همین شرایط باشد

بارکیندو با اشاره به اینکه وزیر نفت ایران در اوپک سابقه زیادی دارد و از تجربه و خرد بالایی برخوردار است و همه اعضا به حرف ایشان گوش می‌دهند، تصریح کرد: در عین حال چالش ایران تنها برای این کشور نیست و روی کل اوپک تأثیر می‌گذارد و اتفاق‌هایی که در ایران، ونزوئلا یا لیبی رخ می‌دهد روی کل بازار و صنعت نفت تأثیر دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала