آیا فرانسه مهندس ایرانی را به آمریکا تحویل خواهد داد؟

© Depositphotos.com / AndreyKrآیا فرانسه مهندس ایرانی را به آمریکا تحویل خواهد داد؟
آیا فرانسه مهندس ایرانی را به آمریکا تحویل خواهد داد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دادستان فرانسه از یک دادگاه تجدیدنظر در این کشور خواست که استرداد یک مهندس ایرانی به آمریکا را که متهم به نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران است، تایید کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر ، دادستان فرانسه از یک دادگاه تجدید نظر در این کشور خواست تا با استرداد «جلال روح‌الله‌نژاد» ۴۱ ساله که در تاریخ ۱۳ بهمن سال گذشته در فرودگاه نیس فرانسه بازداشت شده بود، به آمریکا موافقت کند.
به گفته مقامات دادگاه فرانسه، دو قاضی منطقه واشنگتن روح‌الله‌نژاد را به صادرات تجهیزات صنعتی حساس به ایران متهم کرده‌اند. این تجهیزات شامل سامانه‌های ضد پهپاد و نیز ماکروویوهای صنعتی است که گفته می‌شود مخفیانه به امارات متحده عربی ارسال شده بود.
مقامات آمریکا معتقدند که این تجهیزات را با انجام برخی تغییرات می‌توان در ساخت سلاح‌های دقیق به کار بست. روح‌الله‌نژاد مظنون به همکاری با شرکت «رایان رشدافزار» است که احتمال می‌رود با سپاه پاسداران در ارتباط باشد.
اگر این اتهامات ادعایی اثبات شود روح‌الله‌نژاد می‌تواند به حبس تا ۶۰ سال محکوم شود. وکلای وی اما همه این اتهامات را رد کرده و آن را در راستای کارزار واشنگتن برای قطع شریان‌های حیاتی اقتصاد ایران دانسته‌اند. وی فروردین ماه گفته بود که برای شرکت در یک کنفرانس به شهر نیس سفر کرده بود.
یکی از وکلای متهم به دادگاه «آکس اِن پروونس» گفته که آیا امکان دارد دادگاه فراموش کرده باشد که در حال حاضر چه شرایطی میان ایران و آمریکا حکمفرماست؟
در مقابل اما «سرگئی بوکوویتز» دادستان فرانسه تاکید کرده که این اتهامات با قوانین فرانسه نیز همخوانی دارد که به عبارتی دیگر هیچ مانع قانونی برای استرداد روح‌الله‌نژاد وجود ندارد.
دادگاه تجدیدنظر روز اول خرداد امسال رأی خود را صادر خواهد کرد.
روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهور امریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند.
هشتم ماه مه سال گذشته ، دونالد ترامپ اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد. بر اساس تحریم های امریکا تحویل تجهیزات قابل استفاده برای تولید سلاح های اتمی و موشکی و وسایل قابل استفاده دو گانه ممنوع است.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала