از دست رفتن اعتبار اتحادیه اروپا

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اتحادیه اروپا دیگر نباید از ایران تقاضایی داشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، علی لاریجانی با اشاره به حمایت سیاسی و لفظی اتحادیه اروپا از ایران در قبال اقدامات آمریکا گفت که این اتحادیه دیگر نباید از ایران تقاضایی داشته باشد، زیرا اعتبار آنها از بین رفته است.

وی در دیدار با رئیس گروه دوستی پارلمانی اتریش و ایران افزود:«روابط ایران و اتریش نسبتاً طولانی است، در زمان طرح مباحث هسته‌ای نیز اتریش نقش موثری را در این توافق ایفا کرد اگرچه ترامپ اوضاع را به هم ریخته است. این توافق که با کمک شما انجام شد و بعد از توافق نیز سطح روابط تجاری افزایش یافت.

برخی مشکلات وجود دارد که باید حل شود، اتحادیه اروپا نیز تمهیداتی اندیشیده اما ما هنوز ثمره و محصول آن را ندیدیم. در موضوع توافق هسته‌ای هم، ایران پس از اینکه آمریکا دو بار تقاضا و درخواست مذاکره کرد، مذاکره را پذیرفتیم لذا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما مذاکرات انجام و توافق هسته‌ای منعقد شد.

با رفتارهای ترامپ بخشی از کار خراب شد، تعهدات آمریکا را از بین برد ضمن آنکه همکاری اتحادیه اروپا و سایر کشورها هم به هر دلیلی مسکوت ماند البته اروپایی‌ها می‌گویند بخش خصوصی را آمریکا تهدید می‌کند. رهبران اروپا نیز در همان زمان تاکید داشتند ظرف چند هفته مکانیزم مشخصی برای مروادت اقتصادی و نفتی ایجاد می‌کنند اما این چند هفته به یک سال انجامید.

انتقال کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا به ایران - اسپوتنیک ایران
انتقال کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا به ایران

در ابتدا نیز یادآور شدند از طریق بانک مرکزی فرانسه مبادلات اقتصادی را انجام می‌دهند، بعد از آن صحبت از راه‌اندازی SPV شد اما سرانجام INSTEX را راه‌اندازی کردند که در مجموع برای ما ثمره‌ای نداشت.

این پرسش برای ما پیش آمده که چرا رهبران اروپا و اتحادیه اروپا صرفاً در الفاظ از ما حمایت می‌کنند یا اظهار تاسف می‌کنند از رفتارهای آمریکا. حتی کشور اتریش هم که از ما نفت می‌خرید پس از این به همکاری خود ادامه نداده و حتماً هم می‌گویید که مشکلات به جهت فشار آمریکایی‌ها وجود دارد که به نظر منطقی دارد اما ما از منظر خودمان به موضوع نگاه می‌کنیم و برای ما مهمترین مسئله این است که با این اقدامات اعتبار اتحادیه اروپا زیر سوال رفته لذا این به این معنی است که اتحادیه اروپا وزنی برای حل مشکلات نداشته است.

با این وجود ما باید خودمان گامی برداریم، به خصوص اینکه بعد از تصمیم اخیر آمریکا در مورد به صفر رساندن فروش و صادرات نفت ایران و عدم واکنش اتحادیه اروپا به این نظر خود پایبندتر شدیم.

 ایران با اتریش تا سطح 700 یا 800 میلیون دلار روابط خود را افزایش داد و اکنون متوقف شده است. ما حساب آمریکا را خواهیم رسید، آنها باید بدانند که نمی‌توانند اینگونه کار کنند و به ایران فشار بیاورند و ما هم ساکت بمانیم. اتحادیه اروپا نیز نباید از ما تقاضایی داشته باشد چرا که برای ما کاری انجام نداده است لذا به نظر تحولات جدی‌تری رخ می‌دهد، شاید اینگونه هم بهتر باشد تا ترامپ سر عقل بیاید زیرا برخی از رهبران سیاسی تا سرشان به سنگ نخورد متوجه نمی‌شوند».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала