تصویب موافقتنامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در پارلمان قزاقستان

© Sputnik / Olga Golovko /  مراجعه به بانک تصاویر تصویب موافقتنامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در پارلمان قزاقستان
تصویب موافقتنامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در پارلمان قزاقستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایندگان مجلس سنای پارلمان قزاقستان موافقتنامه موقت اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران را به تصویب رساندند که باعث شکل‌گیری منطقه آزاد تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا می شود.

به گزارش اسپوتنیک، پیشتر مجلس نمایندگان پارلمان قزاقستان نیز این موافقنامه را که در روز 17 ماه مه 2018 در آستانه امضا شده، به تصویب رسانده بود.
موافقتنامه موقت برای  ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران شرایط تسهیل‌شده‌ای را برای توسعه مناسبات تجاری و همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای عضو این اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران پدید می‌آورد. این سند تعهد طرفین برای کاهش و حذف تعرفه‌های تجاری و موانع غیرتعرفه‌ای روابط در شمار خاصی از کالاها را ایجاب می‌کند. این سند همچنین نرخ‌های ترجیحی گمرکی برای این کالاها را نیز فراهم می‌آورد که موجب تسهیل تجارت می شود.
روسلان دالنوف، وزیر اقتصاد قزاقستان در نشست مجلس سنا برای تصویب سند فوق الذکر خاطرنشان ساخت:" حجم تجارت با ایران در سال 2018 میلادی 516 میلون دلار بود که 82.6 درصد آنرا صادرات ما به جمهوری اسلامی تشکیل می داد. جو، نورد فولاد،بذر کانولا و گوشت گوسفند، کالاهای صادراتی عمده ما هستند".
وزیر اقتصاد قزاقستان خاطرنشان ساخت موافقنامه سه ساله 60 روز پس از تصویب آن اعتبار می یابد. 
حالا سند مصوبه توسط هر دو مجلس پارلمان به امضای رئیس جمهور قزاقستان گذاشته می شود.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала