نماینده آمریکا از ثمربخشی تحریم نفتی ایران سخن گفت

© AP Photo / Cliff Owenنماینده آمریکا از ثمربخشی تحریم نفتی ایران سخن گفت
نماینده آمریکا از ثمربخشی تحریم نفتی ایران سخن گفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برایان هوک، نمایده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در مسائل ایران چهارشنبه 24 آوریل گفت که تحریم‌های ایالات متحده، ایران را از ده‌ها میلیارد دلار درآمدهای نفتی محروم کرده است.

پیام ظریف در خصوص لغو معافیت تحریم نفتی ایران - اسپوتنیک ایران
پیام ظریف در خصوص لغو معافیت تحریم نفتی ایران
به گزارش اسپوتنیک به نقل از العربیه ، این سخنان هوک در مصاحبه تلفنی با خبرنگاران ایراد شده است. این مصاحبه چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که آمریکا پایان معافیت‌های داده شده به هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران را اعلام کرد. واشینگتن از همه کشورهای خواست تا اول ماه مه، خرید نفت از ایران را به طور کامل متوقف کنند، در غیر این صورت مجازات خواهند شد.
مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا هم دوشنبه 22 آوریل گفت که ایالات متحده، به دنبال رساندن صادرات نفت ایران به صفر است.
پومپئو در کنفرانسی خبری در واشینگتن گفت که آمریکا با کمک شرکا تلاش می‌کند هرگونه کمبود نفت در بازارهای جهانی را جبران کند.
او با بیان این‌که ایران از درآمدهای ناشی از فروش نفت، برای «پشتیبانی از تروریسم» استفاده می‌کند، گفت که آمریکا به تحریم‌های خود برای جلوگیری از صادرات نفت ایران ادامه خواهد داد.
او تاکید کرد: «هدف‌مان محروم کردن نظام قانون‌گریز ایران از درامدهای نفتی است».
پس از آن لری کودلو مشاور اقتصادی کاخ سفید گفت که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم گرفته معافیت‌های داده شده به شماری از کشورها برای ادامه خرید نفت از ایران را به پایان برساند».
او ادامه داد: «به نظرم این اقدام هیچ تاثیر ملموسی بر بازار نفت نخواهد داشت. اکنون جهان لبریز از نفت است».
ماه نوامبر 2018، آمریکا بسته دوم تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفت که شامل تحریم نفت هم می‌شود. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به صورت یک‌جانبه‌، خروج از توافق هسته‌ای منعقد شده در سال 2015 را اعلام کرد.
این توافق میان ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شده بود. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
اما ترامپ این توافق را «بدترین توافق» می‌داند. دولت کنونی آمریکا بر تهران به منظور محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی‌اش و تغییر سیاست‌های منطقه‌ای فشار می‌آورد.
در کنار تحریم‌ها، آمریکا معافیت‌هایی شش ماهه به هشت کشور به منظور ادامه خرید نفت از ایران به مدت 6 ماه ارائه داده بود. این کشورها عبارتند از چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала