آيا ايران علت وتوى مصوبه كنگره درباره يمن بوده است؟

© AFP 2023 / Carlos Barriaآيا ايران علت وتوى مصوبه كنگره درباره يمن بوده است؟
آيا ايران علت وتوى مصوبه كنگره درباره يمن بوده است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وتوی قطعنامه کنگره با مضمون توقف حمایت از ائتلاف عربی در یمن با انگیزه محدود کردن نفوذ ایران صورت پذیرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، جوزف گرسون، معاون رئیس سازمان غیر دولتی دفتر بین المللی صلح اظهار داشت که وتوی قطعنامه کنگره با مضمون توقف حمایت از ائتلاف عربی در یمن، توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با انگیزه حمایت از عربستان سعودی و محدود کردن نفوذ منطقه‌ای ایران صورت پذیرفته است.

ریاض - اسپوتنیک ایران
حمایت ریاض از اقدام واشنگتن+عکس

در بیانیه ای که کاخ سفید منتشر کرده است دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، قطعنامه‌ای که بر اساس آن به ایالات متحده توصیه می‌شد تا حمایت از ائتلاف نظامی عربستان سعودی در یمن را متوقف کند وتو کرده است. پیش از این، این سند حمایت هر دو کنگره را دریافت نموده بود. این لایحه توسط مایک لی، سناتور جمهوری خواه و برنی ساندرز، سناتور دموکرات پیشنهاد شده بود. سندرز اظهار داشته بود که ایالات متحده نمی تواند با "حکومت سرکش" عربستان سعودی همکاری کند.
گرسون گفت: "باوجود این واقعیت که در بین عوامل مختلف ممکن است منافع شخصی نیز وجود داشته باشد اما عامل اصلی تمایل آمریكا به عقب نشینی ایران یا دستیابی به تغییر رژیم در این کشور است. از آنجا كه دولت تهران هارمونی منطقه‌ای ایالات متحده و نفوذ عربستان سعودی را به چالش می کشد، ایالات متحده در حال همکاری با عربستان سعودی، اسرائیل و قدرت های کوچکتر برای محدود کردن ایران و تغییر رژیم در این کشور است."
او خاطرنشان کرد که با توجه به تفاوت‌های ایدئولوژیک کنونی ایالات متحده و ایران که توسط ترامپ شدیدتر شده است، کنگره ایالات متحده ممکن است آماده باشد تا از هر اقدام نظامی در تنگه هرمز حمایت کند.
در یمن از سال 2014 درگیری داخلی ادامه دارد. در یک طرف این نزاع نیروهای حوثی عضو جنبش شیعه " انصارالله" و در طرف دیگر آن ارتش دولتی و شبه نظامیان وفادار به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن قرار دارند که مورد حمایت جامعه بین المللی است. از سال 2015 ائتلاف عربی به ریاست عربستان سعودی پشتیبانی نظامی از نیروهای دولتی را برعهده دارند. به نظر می رسد ، ایران از حوثی هایی که صنعا پایتخت یمن و بخش قابل توجهی از کشور را تحت کنترل دارند ، پشتیبانی می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала