نامه ظریف به همتایان خود در جهان

© Sputnik / Eduard Pesovنامه ظریف به همتایان خود در جهان
نامه ظریف به همتایان خود در جهان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر خارجه ایران از دولت های جهان درخواست کرد نسبت به اقدام اخیر آمریکا در خصوص تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران "موضعی اصولی، دقیق و مبتنی بر قانون اتخاذ کنند".

ظریف: اجازه نخواهیم داد مشروعیت سپاه را از بین ببرند - اسپوتنیک ایران
ظریف: اجازه نخواهیم داد مشروعیت سپاه را از بین ببرند
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف گفت: جمهوری اسلامی ایران اقدام غیرقانونی و تحریک کننده آمریکا را محکوم و نسبت به تبعات درازمدت و عواقب فوری این اقدام هشدار می دهد و از دولت ها می خواهد برابر این ماجراجویی اخیر آمریکا موضعی اصولی، دقیق و مبتنی بر قانون اتخاذ کنند.
وزیر خارجه ایران در نامه ای مشروح خطاب به وزیران امور خارجه کشورهای جهان با اشاره به تبعات خطرناک حقوقی و سیاسی بدعت اخیر رژیم آمریکا در تروریست نامیدن بخشی از نیروی نظامی رسمی یک دولت مستقل که عضو سازمان ملل متحد و عضو کنوانسیون های بین المللی در حوزه حقوق بشردوستانه (حقوق ناظر بر درگیری های مسلحانه) است، تصریح کرد: البته بی شک دولت های مختلف در خصوص بسیاری از موضوعات بین المللی دچار اختلاف نظر و دیدگاه هستند اما در دنیای پس از جنگ جهانی دوم، همه ما پذیرفته ایم که هر اختلافی که تداوم آن بتواند صلح و امنیت بین المللی را به مخاطره بیفکند، از طرق مسالمت آمیز و در چارچوب حقوق بین الملل و منشور ملل متحد حل و فصل کنیم. 
ظریف تاکید کرد: اگرچه دولت های قبلی آمریکا اغلب به این قواعد و اصول اساسی این ساختار بی اعتنایی کرده و آنها را نقض کرده اند؛ اما دولت فعلی این کشور در حال انجام تحرکات و ایجاد رویه های خطرناکی است که غایت آنها ویرانی و نابودی کل این ساختار است.
ظریف اقدام اخیر آمریکا را یکی از جدی ترین تهدیدها علیه نظم بین المللی خواند و افزود: اثرات این عمل خطرناک صرفا محدود به فرسایش و نابودی تمامیت نظم جهانی در دراز مدت نمی شود بلکه این اقدام — که با تحریک و حمایت برخی عناصر ایدئولوژیک در دولت کنونی آمریکا و نیز معدودی رژیم ها در منطقه ما صورت گرفته — بخشی از یک تلاش کلی تر و فوری تر است که با هدف افزایش شدید تنش ها بین ایران و آمریکا و از بین بردن تمام سازوکارهای کاهش تنش و نابود کردن گزینه های سیاسی و زایل کردن ابزارهای صلح آمیز برای حل اختلاف انجام می شود تا نهایتا چاره و گزینه دیگری جز توسل به مواجهه مستقیم باقی نماند.
وی در بخش دیگری از این نامه تصریح کرد: این اعلام شناسایی به همراه اتهامات جعلی مبنی بر وجود «ارتباط» میان ایران و القاعده بخشی از برنامه ای هستند که با هدف آماده سازی افکار عمومی مردم آمریکا برای یک ماجراجویی جدید در منطقه غرب آسیا طراحی شده تا زمینه را برای قوه مجریه آمریکا فراهم کند که بتواند مدعی دارا بودن اختیار قانونی برای استفاده از نیروی نظامی علیه یک کشور دیگر شود. 
وزیر امور خارجه ایران در این نامه تصریح کرد: همه دولت ها برای جلوگیری از تحقق چنین برنامه اقدام یکجانبه و شرورانه ای باید دست به کار شوند.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیشتر اعلام کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در لیست سازمان های خارجی که آمریکا آنها را تروریستی می خواند، قرار می دهد. شورای عالی امنیت ملی ایران این تصمیم واشنگتن را بدون پایه و اساس نامید.
یادآور می شود روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهور امریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند. 
هشتم ماه مه سال گذشته ترامپ اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدیدی را علیه تهران اعمال خواهد کرد.
موج دوم تحریم های آمریکا که صادرات نفت را نیز شامل می شود از پنجم نوامبر اجرایی شد. برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هشدار داد، کسانی که بخواهند مکانیزم محدودیت های علیه ایران را دور بزنند ، بلافاصله تحریم خواهند شد. واشنگتن قصد دارد اقداماتی را علیه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد و کشورهایی را که به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند مجازات کند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала