تغییر سود بانکی منتفی است

© Sputnik / Pouya Mamaghani عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بانک مرکزی برنامه ای برای تغییر نرخ سود بانکی ندارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که در 3 ماه پایانی سال 97 حدود 189 هزار میلیارد ریال به سیستم تولیدی کشور تزریق شد که تحولاتی در این بخش‌ها ایجاد کرده است.برنامه ما این است که امسال این رقم 65 درصد شود.

وی گفت:« بانک مرکزی تحت تاثیر شدیدترین فشارهای تحریمی و تامین منابع است اما شرایط خوبی از لحاظ ذخایر ارزی دارد که شرایط از سال گذشته نیز بسیار بهتر است. رونق تولید در گرو ثبات اقتصادی است و هدف بانک مرکزی این بوده که ثبات در اقتصاد کشور ادامه یابد.

چه کسی از یویو بازی کردن با ارز سود می برد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چه کسی از یویو بازی کردن با ارز سود می برد؟

افزایش نرخ سود بانکی سبب فشار به واحدهای تولیدی شده و ناترازی بانک‌ها را افزایش می دهد، بنابراین اگر شرایط فراهم باشد باید نرخ سود بانکی را تعدیل کنیم اما فعلاً برای آن برنامه‌ای نداریم و تصمیم‌گیری در این خصوص باید در شورای پول و اعتبار انجام شود».

در حالی نرخ سود بانکی قرار است در محدوده 10 تا 15 درصد باقی بماند که نرخ تورم رسمی در ایران به 30 نزدیک شده است. پیش از این بسیاری از کارشناسان اقتصادی با استناد به نرخ تورم تک رقمی و نرخ سود بانکی دو رقمی خواستار آن بودند که نرخ سود بانکی مناسب با تورم کاهش یابد اما در شرایط کنونی به رغم عقب‌ماندگی شدید نرخ سود بانکی از تورم، قرار نیست سود بانکی افزایشی را تجربه کند.
این چنین است که به نظر می‌رسد سپرده گذاری در بانک ها به عنوان ابزاری برای جمع آوری نقدینگی امکان پذیر نیست چرا که نرخ سود سپرده‌های بانکی به هیچ روی تناسبی با دیگر بازارها ندارد.
بانک مرکزی پیش از این نیز نسبت به حذف سود روزشمار با هدف کاهش بار مالی بانک ها اقدام کرده است و حالا سود بانکی تنها به مانده سپرده ها در حساب های بانکی تعلق می گیرد. به این ترتیب بانک ها در سال 1398 در معادلات سوددهی بازارهای جایگاه خود را از دست خواهند داد تا زمانی دیگر مهار نرخ تورم، سپرده گذاری در بانک ها را سودآور کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала