کوتاه آمدن دیپلمات فرانسوی از مواضع خود در قبال ایران

© AFP 2023 / Joel Sagetکوتاه آمدن دیپلمات فرانسوی از مواضع خود در قبال ایران
کوتاه آمدن دیپلمات فرانسوی از مواضع خود در قبال ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفیر فرانسه در واشنگتن توئیت‌های خود درباره امکان غنی‌سازی توسط ایران را پاک کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، ژرار آرو، سفیر فرانسه در آمریکا که در یک رشته توئیت در شب گذشته غنی سازی اورانیوم توسط ایران را پس از انقضای برجام منجر به بازگشت تحریم‌ها علیه این کشور دانسته بود، پس از واکنش عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران اقدام به حذف توئیت‌های خود نمود.

ایران از فرانسه خواست تا موضع خود را در اظهارات سفیرش اعلام کند - اسپوتنیک ایران
ایران: فرانسه موضع خود را در قبال اظهارات سفیرش اعلام کند

آرو روز گذشته درباره آینده برجام در توییتر نوشته بود: اینکه گفته شود ایران بعد از انقضای برجام مجاز به غنی‌سازی اورانیوم خواهد بود اشتباه است. [ایران] باید به موجب 'پیمان منع اشاعه' و پروتکل الحاقی و تحت نظارت‌های شدید ثابت کند که فعالیت‌های هسته‌ایش صلح‌آمیز هستند. همانگونه که سال ۲۰۰۲ گفتیم که طبق پیمان منع اشاعه، غنی‌سازی اورانیوم بدون داشتن یک برنامه‌ غیرنظامی باورپذیر در زمینه هسته‌ای غیرقانونی است، قادر خواهیم بود در سال ۲۰۲۵ هم در صورت لزوم واکنش نشان دهیم. آن موقع تحریم‌هایی اعمال شدند. تحریم‌ها می‌توانند مجدداً اعمال شوند. بعد از برجام، هیچ بند "زوال‌پذیری" وجود ندارد.
وی همچنین در ادامه افزوده بود: روسیه، اورانیوم غنی‌شده نیروگاه هسته‌ای بوشهر را تأمین می‌کند. بنابراین هیچ دلیل قابل درکی وجود نخواهد داشت ایران بعد از برجام، اقدام به غنی‌سازی وسیع اورانیوم کند.
معاون وزیر امور خارجه ایران نیز در واکنش به این اظهارات سفیر فرانسه در آمریکا در حساب توئیتری خود نوشت: اگر توئیت‌های جرارد آرو موضع فرانسه باشد، در آن صورت ما با نقض عمده هدف و مقصود برنامه جامع اقدام مشترک و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت روبر هستیم. لازم است که پاریس فورا شفاف‌سازی کند، در غیراینصورت ما به نحو مقتضی اقدام می‌کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала