عربستان آماده وارد کردن یک ضربه مهلک به دلار

© AFP 2023 / STRعربستان آماده وارد کردن یک ضربه مهلک به دلار
عربستان آماده وارد کردن یک ضربه مهلک به دلار - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان سعودی از آمادگی خود برای فروش نفت به ارزی غیر از دلار آمریکا خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، عربستان سعودی تهدید کرده است که از فروش نفت خود به دلار انصراف دهد. عربستان زمانی می تواند این گام را بردارد که واشنگتن قانون تحریم کشورهای اوپک را به دلیل قانون تثبیت قیمت‌ها اتخاذ کند.
کنگره در حال آماده سازی برای بحث در مورد یک پیش نویس قانون تشخیص سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک به عنوان یک کارتل است (NOPEC Act) که در ماه فوریه توسط کمیته حقوقی مجلس نمایندگان تصویب شده است.
این پیش نویس، اعضای اوپک و همچنین اقدامات مشترک دولت‌های دیگر (به استثنای ایالات متحده) را با هدف محدود کردن تولید نفت و تنظیم قیمت مواد خام، غیرقانونی اعلام می کند.

عربستان آمریکا را تهدید کرد - اسپوتنیک ایران
عربستان آمریکا را تهدید کرد

اگر این سند تصویب شود، دادگاه های آمریکا خواهند توانست که قانون ضد تراست را در رابطه با کشورهای عضو اوپک و دیگر دولت‌هایی که در توافق برای اقدامات مشترک در بازارهای جهانی طلای سیاه مشارکت داشته‌اند را در نظر بگیرند.
آمریکایی ها قانون NOPEC Act را پیشتر در سال 2000 توسعه داده بودند، اما در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، تمام تلاش‌ها برای اتخاذ این قانون با شکست روبرو شده بود. با ورود دونالد ترامپ با ایده کاهش جهانی قیمت نفت به کاخ سفید حمایت لازم از این لایحه فراهم گردید.
هفته گذشته، نمایندگان عربستان سعودی، بزرگترین کشور تولید کننده نفت، به قانون NOPEC Act واکنش نشان دادند.
به گزارش رویترز، ریاض به مقامات ارشد انرژی ایالات متحده هشدار داد که اگر قانون NOPEC Act تصویب شود، این کشور فروش نفت خود را به ارزی غیر از دلار آغاز خواهد نمود. به گزارش این آژانس خبری، این سناریو در ماه های اخیر در میان وزرای دولت عربستان سعودی و اعضای اوپک مورد بحث قرار گرفته است.
واشنگتن نمی تواند این هشدار را نادیده بگیرد چرا که مصرف کنندگان بزرگ نفت، در درجه اول چین و اتحادیه اروپا، نیز خواستار کاهش سهم پول ایالات متحده در تجارت بین المللی هستند. روسیه و ایران تمایل خود را برای فروش نفت به یورو و یوان اعلام کرده اند و در حال حاضر اولین معاملات خود را به ارزهای ملی انجام داده اند.
و اگر عربستان سعودی، این تولید کننده یک دهم نفت در جهان، از فروش نفت با ارز دلار انصراف دهد، موقعیت جهانی دلار آمریکا تضعیف خواهد شد. این امر به طور چشمگیری تاثیر واشنگتن در تجارت جهانی را کاهش داده و همچنین تحریم های اقتصادی ایالات متحده علیه کشورهای دیگر را تقریبا بی اثر می‌کند.
یک مقام ارشد واشنگتن در گفتگو با رویترز اعلام کرد: "عربستان سعودی می داند که ابزار فشار قوی در دست دارد. در واقع، فروش نفت عربستان به دلار عامل اصلی در بوجود آوردن ایالات متحده به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی است. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала