روز تولد نابغه ایرانی ، روز جهانی زنان در ریاضیات نامگذاری شد

© Photo / Stanford Universityروز تولد نابغه ایرانی ، روز جهانی زنان در ریاضیات نامگذاری شد
روز تولد نابغه ایرانی ، روز جهانی زنان در ریاضیات نامگذاری شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان با پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران، روز تولد مرحوم 'مریم میرزاخانی' (12ماه می-22 اردیبهشت) را «روز زنان در ریاضیات» نامگذاری کرد.
زنان شگفت انگيز ايران - اسپوتنیک ایران
زنان شگفت انگيز ايران

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم ، این پیشنهاد در کنفرانس زنان ریاضیدان جهان در برزیل ارائه شده بود و از سوی اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان مقرر شد که 12 ماه می (22 اردیبهشت) روز تولد مرحوم مریم میرزاخانی روز زنان در ریاضیات نامگذاری شود.
چندین سازمان از جمله انجمن زنان اروپایی در ریاضیات، انجمن جهانی زنان در ریاضیات، زنان آفریقایی در انجمن ریاضیات، انجمن زنان هندی و ریاضیات و نیز گروه زنان ریاضیدان شیلیایی از پیشنهاد ایران حمایت کردند.
بدون شک رای سازمان های بزرگ و جهانی ریاضی مهر تاییدی بر پیشینه و تاریخ بلند علم ریاضیات در ایران است.
ریاضیات مادر همه علوم و زیربنای فناوری و توسعه نامیده می شود. محمد بن موسی خوارزمی در ترکیب سنت های ریاضیاتی جهان، ابویوسف کندی در تکمیل جبر، ابوالوفا بوزجانی درتکمیل مبحث معادلات، ابن‌سینا در شرح ریاضی، نصیرالدین طوسی در نجوم و ریاضی، عمر خیام در حساب و جبر، غیاث‌الدین جمشید کاشانی کاشف حقیقی کسر اعشاری، بهاءالدین عاملی درعلم عدد، هندسه و جبر تنها بخشی از میراث ارزشمند پیشینه بلند علم ریاضیات در ایران هستند.
در همین ارتباط معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در صفحه توییتری خود نوشت: «در نشست جهانی زنان در ریاضیات تصویب شد: روز تولد پرفسور مریم میرزاخانی به عنوان روز جهانی زنان در ریاضیات نامگذاری شد».
مریم میرزاخانی ریاضیدان نابغه ایرانی و استاد دانشگاه استانفورد 13 اردیبهشت 1356 در تهران متولد شد و در سال‌های 1373و 1374 در زمان تحصیل در دبیرستان با کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ کنگ و کانادا اعزام شد.
او در المپیاد 1995 کانادا علاوه بر کسب مدال طلا، حائز بالاترین امتیاز در بین دانش آموزان جهان شد.
وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دبیرستان فرزانگان تهران، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد.
میرزاخانی پس از پایان دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد آمریکا رفت. در سال 1999 زمانی که در دانشگاه 'پرینستون' به تحقیق و تدریس اشتغال داشت ،موفق شد راه‌حلی برای یک مساله ریاضی پیدا کند.
ریاضیدانان مدت‌های طولانی بود که به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بودند و در این میان میرزاخانی جوان در دانشگاه 'پرینستون' نشان داد که با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی دست یافتن به راه‌حلی روشن در اختیار داشت.
وی در سال 2014 به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ ای آنها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است.
وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است.
پرفسور میرزاخانی در 24 تیر 1394(جولای 2017) در بیمارستان دانشگاه استنفورد آمریکا درگذشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала