مخالفت ترکیه با افزایش حضور ناتو در دریای سیاه

© AP Photo / Oded Baliltyمخالفت ترکیه با افزایش حضور ناتو در دریای سیاه
مخالفت ترکیه با افزایش حضور ناتو در دریای سیاه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترکیه به افزایش حضور نظامی ناتو در دریای سیاه چراغ سبز نشان نخواهد داد.

به گزارش اسپوتنیک، جم گوردنیز، دریاسالار نیروی دریایی ترکیه اظهار داشت: ترکیه با افزایش حضور نظامی ناتو در دریای سیاه موافقت نخواهد کرد؛ این بر خلاف روابط تقویت شده روسیه و ترکیه در سالهای اخیر است.

واکنش کرملین به طرح های ناتو در دریای سیاه - اسپوتنیک ایران
واکنش کرملین به طرح های ناتو در دریای سیاه

پیشتر، کای بیلی هاچینس، نماینده دائمی ایالات متحده در ناتو، گفت که این اتحادیه قصد دارد در 3-4 آوریل تصمیمات مربوط به دریای سیاه را در جریان مذاکرات وزرای ناتو در واشنگتن تصویب کند. هاچینس توضیح داد که این تصمیمات جهت افزایش نظارت، از جمله بصورت هوایی، افزایش تعداد کشتی های ناتو در دریای سیاه را "برای اطمینان از عبور امن کشتی‌های اوکراینی از تنگه کرچ" در بر دارد. نماینده ایالات متحده گفت که این اقدامات پاسخ به بخشی از چالش هایی است که ناتو در منطقه دارد.
گوردنیز گفت: ترکیه کشوری است که به خوبی می داند که حفاظت از صلح و ثبات در دریای سیاه ارزشمند است و به عنوان عضوی از پیمان مونترو (در مورد وضعیت تنگه‌های بسفر و داردانل)، هرگز اجازه تغییر در وضعیت امنیتی دریایی در دریای سیاه را نمی دهد. ما این تغییر در وضعیت امنیتی را در جریان بحران اوستیای جنوبی در سال 2008 و در طی بحران کریمه در سال 2014 دیدیم. من فکر نمی کنم که ترکیه به ناتو برای حضور فعال در دریای سیاه چراغ سبز نشان دهد.
با این حال، به گفته وی، در ترکیه "جریان‌هایی وجود دارد که نمی‌توانند وضعیت فعلی جهانی را درک کنند و علی رغم تلاش برای کودتا در 15 ژوئیه 2016، آنها ترجیح می دهند که روابط قوی خود را با کشورهای اروپایی ناتو حفظ کنند و به روسیه همچنان مانند یک دشمن در الگوی جنگ سرد نگاه می‌کنند."
اکنون که ما در بهترین حالت و در دوره همبستگی ترکیه و روسیه پس از دوره آتاتورک زندگی می کنیم، این جریان‌ها گاهی می توانند موجب شگفتی شوند. اما ناوگان ما به خوبی به نقش دوستانه ترکیه و روسیه در دریای سیاه در طی ایجاد جمهوری ما و حفظ آن واقف است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала