بن بست در مذاکرات پاکستان و هند

© AFP 2023 / Sajjad Hussainبن بست در مذاکرات پاکستان و هند
بن بست در مذاکرات پاکستان و هند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت پاکستان روز جمعه از انصراف هند برای حضور در دور دوم گفت وگوهای میان دو کشور درخصوص بازگشایی گذرگاه مرزی جدید "معبد کرتارپور" خبر داد.

 

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، قرار بود دور دوم گفت وگوهای پاکستان و هند برای نهایی کردن طرح مشترک احداث گذرگاه مرزی کرتارپور، سه شنبه بعد در منطقه مرزی "واگا" در شرق پاکستان برگزار شود.
محمد فیصل سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان امروز (جمعه) به رسانه های این کشور گفت: هند دور بعدی گفت وگوهای گذرگاه کرتارپور را لغو کرد.
وی با ابراز تاسف از این تصمیم هند افزود: پس از مذاکرات سازنده میان دو کشور در 28 اسفندسال گذشته انصراف از حضور در دور دوم این مذاکرات قابل درک نیست.
منابع خبری پاکستان گفتند: وزارت امور خارجه هند از پاکستان خواسته تا نقطه نظر خود را درباره پیشنهادات دهلی نو درخصوص پیشبرد طرح احداث گذرگاه مرزی کرتارپور ارائه کند.
براساس این گزارش، هند پس از دریافت پاسخ از پاکستان تاریخ نشست آتی این مذاکرات را مشخص خواهد کرد.
گفتنی است، دور اول مذاکرات رسمی پاکستان و هند برای نهایی کردن طرح احداث گذرگاه جدید مرزی معبد کرتارپور در منطقه مرزی 'آتاری' در داخل خاک هند برگزار شد و دو کشور بر برگزاری دور دوم آن در 13 فروردین به توافق رسیده بودند.
به گزارش ایرنا، گذرگاه مرزی «کـرتارپور» بین هند و پاکستان هفتم آذرماه سال گذشته در مراسمی با حضور عمران خان نخست وزیر، ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان و جمعی از مقام های دو کشور گشایش یافت.
کریدور کرتارپور به طول چهار کیلومتر، سفر شهروندان سیک (به ویژه از هند) را به شهری با همین نام در شرق پاکستان که مقدس ترین مکان جامعه سیک های هند است، تسهیل می کند.
پیشتر دولت هند درخواستی را برای طرف پاکستانی ارسال کرد تا شهروندان هندی از جامعه سیک نیز آن سوی مرز بتوانند به معبد کرتارپور دسترسی داشته و با همین هدف دو کشور اقدام به ساخت یک جاده مخصوص برای تردد اتباع هندی کنند.
تقاضای طولانی مدت جامعه سیک هند برای ساخت این جاده در نهایت مورد موافقت دو کشور از جمله دولت عمران خان قرار گرفت و دهلی نو و اسلام آباد توافق کردند که هر یک در طرف خود این جاده را احداث کنند.
روابط دهلی نو و اسلام آباد بطور سنتی تیره است. دو کشور دچار اختلافات سیاسی، تاریخی و ارضی هستند و از جمله در رابطه با موقعیت حقوقی کشمیر اختلاف دارند که پس از کسب استقلال هند در سال 1947 و به دنبال ظاهر شدن دو کشور مستقل هند و پاکستان به دو بخش تقسیم شده است
حالا کشمیر منطقه مورد اختلافی است که تقسیم آن بین هند و پاکستان هنوز از لحاظ حقوقی به ثبت نرسیده است. جدایی خواهان کشمیری در حال مبارزه به خاطر استقلال یا الحاق این سرزمین به پاکستان در آنجا فعال هستند.
دهلی نو مقامات پاکستان را به حمایت از جدایی خواهان مسلح متهم می کند اما اسلام آباد این اتهامات را رد می کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала