دانشمندان راز اصلی خواب را کشف کردند

© Fotolia / ComZealدانشمندان راز اصلی خواب را کشف کردند
دانشمندان راز اصلی خواب را کشف کردند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان کشف کردند که خواب باعث کاهش آسیب دی‌ان‌ای انباشته شده در مغز در طول فعالیت روزانه می شود.

به گزارش اسپوتنیک، در طی دوره تکامل، همه موجودات با سیستم عصبی، از جمله مگس کرم ها و عروس دریایی، به خواب نیاز داشتند. به طور شگفت انگیزی دلیل اینکه چرا حیوانات با وجود تهدید دائمی شکارچیان می خوابند، هنوز بصورت یک رمز و راز باقی مانده است و یکی از مهم ترین سوالات بدون پاسخ درباره زندگی محسوب می شود.

خطر کار در شیفت شبانه برای سلامتی - اسپوتنیک ایران
خطر کار در شیفت شبانه برای سلامتی

با این حال، به نظر می رسد که دانشمندان این راز را نیز کشف کرده‌اند. محققان دانشگاه بار-ایلان اسرائیل یک تابع جدید و غیر منتظره برای خواب کشف کردند.
در جریان جستجو پاسخ برای این این سوال توجه کارشناسان به گورخرماهی جلب شد. شفافیت، و مغز بسیار شبیه به انسان گورخرماهی، آنرا به یک ارگانیسم ایده آل که در آن ممکن است سلول های زنده یک حیوان زنده را بصورت جدا و در شرایط طبیعی مورد مطالعه قرار داد، تبدیل نموده است.
دانشمندان با استفاده از یک میکروسکوپ با رزولوشن بالا و عکسبرداری سه بعدی ، جابجایی دی‌ان‌ای و پروتئین های هسته ای را در سلول های داخل ماهی در هنگام بیداری و خواب مشاهده کردند.
آسیب دی‌ان‌ای می تواند ناشی از فرآیندهای بسیاری از جمله تابش، استرس اکسیداتیو و حتی فعالیت های عصبی باشد. این مطالعه نشان داد که در هنگام بیداری، زمانی که پویایی کروموزوم کم است، آسیب دی‌ان‌ای به طور مداوم تجمع می یابد و می تواند به سطح ناامن برسد. می توان گفت که انباشت آسیب دی‌ان‌ای، در نتیجه بیداری است.
خواب باعث کاهش آسیب دی‌ان‌ای انباشته شده در مغز در طول فعالیت روزانه می شود. نقش خواب باعث افزایش پویایی کروموزوم ها و نرمال سازی دی‌ان‌ای در هر نورون فرد می شود. "ترمیم دی‌ان‌ای آسیب دیده" در دوره بیداری، به احتمال زیاد، به سادگی غیر ممکن است.
دانشمندان معتقدند که رابطه علت و معلولی بین خواب، پویایی کروموزوم ها، فعالیت های عصبی و ترمیم دی‌ان‌ای را کشف کرده اند که اهمیت زیادی برای کل ارگانیسم دارد. همه اینها تا حدودی توضیح می دهد که چرا خواب در طول حیات حیوانات برای میلیاردها سال حفظ شده است. در حقیقت حیوانات با کمک خواب، اطلاعات ثبت شده در طول تکامل خود را در مقیاس جهانی حفظ می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала