مواضع روسیه و اسرائیل در حل و فصل بحران سوریه

© Sputnik / Sergey Guneevمواضع روسیه و اسرائیل در حل و فصل بحران سوریه
مواضع روسیه و اسرائیل در حل و فصل بحران سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به مناسبت ملاقات رهبران روسیه و اسرائیل، مواضع دو کشور در خصوص موضوع سوریه مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پذیرای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در کاخ کرملین بود. در جریان مذاکرات، مسائل مربوط به همکاری دوجانبه و مسائل منطقه ای، به ویژه وضعیت در سوریه، مورد بحث قرار گرفت.
از این رو در اینجا به بررسی موضع دو کشور در خصوص مسائل سوریه می‌پردازیم.

اخطار نتانیاهو  در رابطه با تهدیدات ناشی از ایران - اسپوتنیک ایران
اخطار نتانیاهو در رابطه با تهدیدات ناشی از ایران

موضع‌گیری‌ها در درگیری های سوریه
روسیه و اسرائیل موضع های مختلفی در مورد درگیری های سوریه دارند. مسکو یکی از پیشگامان حل و فصل سیاسی و مذاکرات دولت بشار اسد با نیروهای مخالف است. از تاریخ 30 سپتامبر 2015، روسیه بر اساس درخواست دولت سوریه، عملیات هوایی علیه ستیزه جویان داعش را در خاک سوریه انجام داده است.
از سوی دیگر اسرائیل از هیچ یک از طرفین درگیری پشتیبانی نمی کند و در مذاکرات صلح برای حل و فصل اختلافات سوریه شرکت نمی کند.
همکاری
در سپتامبر 2015، قبل از آغاز عملیات نظامی نیروهای هوا و فضا روسیه، توافقی فی‌‎ما‌بین ستاد روسیه و اسرائیل برای ایجاد سازوکاری جهت جلوگیری از رویارویی تصادفی میان نیروهای روسی و اسرائیلی در سوریه و ایجاد یک مرکز هماهنگی ویژه حاصل شد.
تناقضات
تضاد اصلی بین روسیه و اسرائیل در حل بحران سوریه، ارزیابی نقش جمهوری اسلامی ایران در آن است. روسیه با ایران همکاری کرده و همچنین به دولت سوریه کمک می کند. هر دو کشور برای ضمانت آتش بس در سوریه عمل کرده و در مذاکرات صلح برای حل وضعیت این کشور (در چارچوب نشست آستانه و نشست های سه جانبه روسیه، ترکیه و ایران) شرکت می کنند.
اسرائیل قصد دارد از تقویت موقعیت ایران در سوریه که در آن تهدیدی برای امنیت خود می‌بیند، جلوگیری کند. یهودیان از ساخت پایگاه های برای نظامیان ایران در سوریه و عرضه سلاح به جنبش حزب الله لبنان (که به عنوان یک سازمان تروریستی در اسرائیل شناخته می شود) از طریق خاک سوریه می‌هراسند. به همین دلیل، نیروی هوایی اسرائیل به طور منظم در خاک سوریه حملاتی را علیه تشکل های مسلح و اماکنی که با جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارند، انجام می دهد.
ايران، محور اصلى مذاكرات قريب‌الوقوع نتانياهو و پوتين - اسپوتنیک ایران
ايران، محور اصلى مذاكرات قريب‌الوقوع نتانياهو و پوتين

روابط پس از حادثه ایل-20 در سال 2018
روابط بین روسیه و اسرائیل پس از سپتامبر 2018 که یک هواپیمای نظامی روسی ایل-20 در سوریه توسط سیستم دفاع هوایی این کشور مورد هدف قرار گرفت (که تمامی 15 سذنشین نظامی آن کشته شدند) ،پیچیده شد. در این حادثه، وزارت دفاع روسیه اسراییل را به متهم دانست، چرا که، طبق گفته ارتش روسیه، خلبانان اسراییلی پشت ایل-20 پنهان شده و این هواپیما را تحت آتش سیستم اس-200 سوریه قرار داده بود. علاوه بر این، وزارت دفاع فدراسیون روسیه اعلام کرد که اسرائیل توافق سال 2015 را نقض نموده است.
پس از حادثه ای ایل-20، نیروی هوایی اسرائیل به طور موقت حملات به تاسیسات نظامی ایران در سوریه را متوقف کرد (فقط در دو سال گذشته، نیروی هوایی اسرائیل بیش از 200 حمله به این اهداف انجام داده است). هواپیماهای اسرائیلی از 25 دسامبر 2018 حملات علیه اهداف ایران در سوریه را مجددا آغاز نمودند.
مسکو، که قبلا در مورد حملات هوایی اسرائیل اظهار نظر نکرده بود، این حمله را "نقض آشکار حاکمیت سوریه" نامید و همچنین اشاره کرد که "حملات هوایی بار دیگر توسط هواپیماهای اسرائیلی تحت پوشش هواپیماهای غیرنظامی برای فرود در فرودگاه های دمشق و بیروت انجام شده است."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала