افزایش صادرات نفت ایران

© AFP 2023 / Atta Kenareافزایش صادرات نفت ایران
افزایش صادرات نفت ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رویترز نوشت صادرات نفت خام ایران در ژانویه بالاتر از حد انتظار بود و حدود ۱.۱ تا ۱.۳ میلیون بشکه در روز تخمین زده می‌شود.

 

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم ، صادرات نفت خام ایران در ژانویه بالاتر از حد انتظار بود و حداقل در ماه جاری ثابت باقی می‌ماند. برخی مشتریان به‌خاطر معافیت‌هایی که آمریکا اعطا کرده، خرید از ایران را افزایش داده‌اند.
میانگین ارسال محموله‌های نفتی در فوریه 1.25 میلیون بشکه در روز است، ولی در ژانویه بین 1.1 و 1.3 میلیون بشکه در روز بوده که بالاتر از حد انتظار است.
نرخ بالای صادرات نفت ایران بر قیمت نفت و هدف جهانی کاهش تولید در 2019 به‌رهبری اوپک تأثیر می‌گذارد. ایران که عضو اوپک است، از توافق کاهش تولید معاف شده است.
افزایش صادرات جمهوری اسلامی ممکن است آمریکا را وادار کند جریان نفت را مهار سازد. این کار ریسک افزایش قیمت نفت را بالا می‌برد چون واشنگتن در حال مهار صادرات نفت ونزوئلا هم هست.
صادرات ایران از زمان اجرایی شدن تحریم‌ها علیه این کشور در ماه نوامبر نامشخص است. در حالی که بسیاری عقیده دارند صادرات ایران به‌شدت کاهش یافته، جریان نفت آمار متفاوتی را نشان می‌دهد و این اختلاف آن‌قدر هست که بر قیمت نفت تأثیر بگذارد.
صادرات نفت ایران در فوریه نسبت به 1.1 میلیون بشکه در روز ماه ژانویه افزایش یافته است. صادرات ماه ژانویه با 1.3 میلیون بشکه در روز به سطح صادرات فوریه نزدیک‌تر است.
در هرصورت ارقام ژانویه بالاتر از تخمین‌های اولیه است. برخی پیش‌بینی کرده‌اند صادرات نفت خام ایران در ماه گذشته کمتر از یک‌میلیون بشکه در روز باشد یعنی به‌اندازه ماه دسامبر.
یک منبع که صادرات ایران را دنبال می‌کند، گفت که در ده روز اول فوریه صادرات ایران بیشتر از 1.1 میلیون بشکه در روز بوده و روی یک روند افزایشی قرار دارد.
واشنگتن به هشت کشور خریدار نفت ایران از جمله چین، هند، ژاپن و کره‌جنوبی معافیت داد. تمام این کشورها در فوریه از ایران نفت می‌خرند.
هشتم ماه مه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.
موج دوم تحریم های آمریکا که صادرات نفت را نیز شامل می شود از پنجم نوامبر اجرایی شد. برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هشدار داد، کسانی که بخواهند مکانیزم محدودیت های علیه ایران را دور بزنند ، بلافاصله تحریم خواهند شد. واشنگتن قصد دارد اقداماتی را علیه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد و کشورهایی را که به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند مجازات کند اما دی تر به تعدادی از کشورها معافیت داده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала