تبدیل سلول های گلیال به نورون های فعال

© Fotolia / SSilver نورون های مغز
نورون های مغز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نورون های تولید شده مانند سلول های عادی مغز فعالیت می کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «اِستم سِلز رپورت»، با کمک ترکیبی از 4 مولکول می توان سلول های گلیال را به نرون هایی تبدیل کرد که شبیه سلول های عادی مغز فعالیت خواهند کرد.

محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا اعلام کردند نورون هایی که با استفاده از این شیوه جدید تولید شدند، قابلیت فعالیت های مشابه سلول های عادی مغز را دارند.

Компьютерная модель раковых клеток - اسپوتنیک ایران
داروی ضد سرطان ساخته شده از سلول های خود بیمار

این سلول ها با یکدیگر مرتبط شده و شبکه ای را ساختند که در آن با استفاده از سیگنال های الکتریکی و شیمیایی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

سلول های گلیال گروهی از سلول های سیستم عصبی هستند که وظیفه حمایت و پشتیبانی از نورون ها را بر عهده دارند. هنگامی که مغز دچار آسیب می شود، این سلول ها در اطراف بافت مجروح شده تجمع کرده و شروع به تولید مثل می کنند.

محققان معتقدند بهترین راهکار بازیابی نورون های از دست رفته، تبدیل نورون های جدید با استفاده از سلول های گلیال مستقر در نزدیکی نورون های مرده است.

برای این منظور محققان صدها ترکیب مختلف از مولکول ها را مورد آزمایش قرار دادند و توانستند فرمولی را بیابند که در آن از چهار داروی اصلی استفاده می شود. این چهار مولکول مسیرهای اصلی سیگنال را در نوعی از سلول های گلیال موسوم به آستروسیت تنظیم می کنند و امکان تبدیل این سلول ها را به نورون های فعال در اختیار می گذارند. این شیوه جدید امکان تبدیل 70 درصد از سلول های گلیال را به نورون ها فراهم می کند.

نتایج این تحقیقات امکان تولید دارویی به شکل قرص خوراکی را به منظور بازسازی نورون های مغز انسان فراهم خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала